C1000 bekendst, EK Burger van McDonald’s ‘veruit grappigst EK-spotje’

De EK Burger-commercial van McDonald’s was veruit het grappigste inhaakspotje de afgelopen periode. Daarna volgen de geluksvogeltjes van C1000 en het Wilhelmus van Grolsch. Dat blijkt uit een onderzoek dat marktonderzoeksbureau Markteffect en Sportmarketingbureau Triple Double hielden onder duizend Nederlanders vanaf 18 jaar. Meldt vaksite Adformatie. Liefst 41% van de Nederlanders vindt de reclame van de McDonald’s het leukst (zie ook de verliesinhaker hier). De drie genoemde commercials blijken Nederland ook het meest aan te spreken.De reclame van C1000 spreekt vrouwen het meeste aan, gevolgd door McDonald’s en Grolsch. Mannen kiezen voor de biermerken Bavaria, Grolsch en Heineken. De meest irritante EK commercial was volgens de ondervraagden die van de Nederlandse Energie Maatschappij (bijna 1 of de 3 lust ‘m niet), gevolgd door Plus (28%) en de reclame van Lipton Ice Tea (21%). De reclame van C1000 was ”het bekendst,” aldus de site. Liefst 74% van de Nederlanders geeft aan de commercial van C1000 gezien te hebben op televisie. Tweede scoort Heineken met 70% en derde eindigt Albert Heijn met eveneens 70%. Zie hele persbericht in overlees.

21-06-2012 – McDonald’s veruit leukste EK commercial

Drie vrienden die zich inspannen om een –op het oog- gewoon gebouw geheel in het oranje te steken. Met kwasten en rollers wordt de oranje verf over de muren gegooid. Tevreden kijken ze elkaar aan en genieten ze van het eindresultaat. In het shot dat volgt wordt het voor de kijker duidelijk welk gebouw ze precies onder vuur genomen hebben: de Duitse Ambassade. Direct na het harde werken genieten de drie vrienden van de zogeheten EK burger, waarbij de tekst volgt: “Het kon wel eens een hele mooie zomer worden.”

Helaas kunnen de Duitsers vooralsnog harder lachen dan het uitgeschakelde Nederlands elftal op het EK Voetbal. Marktonderzoeksbureau Markteffect en Sportmarketingbureau Triple Double waren echter benieuwd welke commercial in aanloop naar en tijdens het EK nu het meest in het oog sprong. Aan 1.000 Nederlanders vanaf 18 jaar is gevraagd welke EK commercial het grappigst is. Stipt op 1 staat de reclame van McDonald’s voor de EK Burger, gevolgd door de geluksvogeltjes van C1000 en het Wilhelmus van Grolsch. Maar liefst 41% van de Nederlanders vindt de reclame van de McDonald’s het leukst. De drie genoemde commercials blijken Nederland ook het meest aan te spreken.
Mannen versus vrouwen

We zien hierbij grote verschillen tussen mannen en vrouwen. Zo spreekt de reclame van C1000 met de welbekende geluksvogeltjes vrouwen het meeste aan, gevolgd door McDonald’s en Grolsch. Mannen kiezen voor biermerken. Zo spreekt hen de reclame van Bavaria het meeste aan, waarin de cameramensen in het stadion geen oog meer hebben voor de voetballers op de grasmat, maar hun lens richten op de meisjes op de tribune in het Bavaria jurkje. De reclames van Grolsch en Heineken completeren de top 3 van de mannen.
Meest irritant

In het verlengde van het bovenstaande is aan Nederland gevraagd wat de meest irritante EK commercial is. De reclame van de Nederlandse Energie Maatschappij wordt door bijna 1 op de 3 Nederlanders als meest irritant ervaren. In deze reclame wordt eerst een beeld laten zien van Oekraïense schaars geklede vrouwen, waarna de man thuis op de bank voetbal kijkt en er een tekst in beeld verschijnt: “Hou ‘em thuis”. De reclame van de Plus voor de EK juichbandjes wordt als tweede irritante commercial gezien (28%) en de reclame van Lipton Ice Tea met Wesley Sneijder staat op nummer drie (wordt door 21% van de Nederlanders het meest irritant gevonden).
Meest bekende reclame

Wel of niet grappig, de reclame die het meest bekend is onder Nederlanders is die van C1000. Maar liefst 74% van de Nederlanders geeft aan de commercial van C1000 gezien te hebben op televisie. Tweede scoort Heineken met 70% en derde eindigt Albert Heijn met eveneens 70%.

Ook hier is een duidelijk verschil te zien tussen mannen en vrouwen. De top 3 van commercials die de meeste mannen gezien hebben is: Heineken, Albert Heijn en C1000, terwijl dit onder de vrouwen C1000, Plus en Albert Heijn zijn. Bovendien is er een groot verschil in leeftijd. Zo geven 18-24 jarigen aan het meest bekend te zijn met de reclame van Lipton Ice Tea, 25-34 jarigen met de reclame van Heineken, 35-49 jarigen met de reclame van C1000 en 50-plussers het meest bekend te zijn met de reclame van Plus.

Bob van Oosterhout van Triple Double merkt op dat er over de inhakers vele malen beter nagedacht is dan over de uithakers (bij de exit van Nederland). Door als merk goed om te gaan met het verlies van Oranje, kun je juist als erg sympathiek merk worden ervaren.

C1000 is eveneens het merk dat volgens Nederlanders het meeste opvalt, gevolgd door Albert Heijn, ING en Bavaria. Opvallend is toch dat het merk Grolsch, dat als reclame het Wilhelmus laat horen middels het ‘ploppen’ van bierflesjes, hier niet genoemd wordt. Mannen vinden overigens het merk ING met als slogan “Oranje zijn we allemaal” het meest opvallend. Vrouwen daarentegen vinden dat het merk C1000 dit EK het meeste opvalt.

Blijkbaar hoef je dus geen partner van KNVB of UEFA Euro 2012 te zijn om je te associëren met het EK of het Nederlands elftal, aldus Van Oosterhout. De vraag daarbij is, hebben officiële sponsors hun rechtenpakket wel optimaal benut? (Bavaria verslaat KNVB sponsor Heineken). Conclusie hiervan is dat het niet altijd gaat om de rechten, maar juist een goede mix van humor, creativiteit en relevantie in je communicatie en activatie.
EK Gadgets

De C1000 blijft goed scoren. Op de vraag “Welke huidige EK gadgets kent u?” antwoordt 77% bekend te zijn met de C1000 Geluksvogeltjes. Bavaria scoort hierbij als tweede met het Bavaria jurkje, gevolgd door de plaatjes van Albert Heijn. De Oranje Buddies van supermarkt COOP blijken de minste bekendheid te genieten.

Volledigheidshalve dient hierbij benadrukt te worden dat meer vrouwen (85%) bekend zijn met de C1000 geluksvogeltjes dan mannen (70%). Er is derhalve een overduidelijke trend ontstaan waarbij merken zich steeds meer richten op de meest belangrijke boodschappendoelgroep: vrouwen. Zowel Bavaria, Albert Heijn, Etos en C1000 richten zich overduidelijk op de vrouwelijke doelgroep.

Ook blijkt dat hoe jonger, hoe meer men bekend is met het Bavaria jurkje. Zo is 86% van de 18-24 jarigen bekend met de gadget van het biermerk, ten opzichte van 78% van de 25-34 jarigen, 71% van de 35-49 jarigen en 59% van de 50-plussers.

De geluksvogeltjes van C1000 blijken derhalve het bekendst te zijn. Maar worden deze ook het meest gespaard? Het antwoord is “nee”. De helft van de mensen, die bekend zijn met de Albert Heijn plaatjes, spaart deze ook (51%). Met betrekking tot de C1000 geluksvogeltjes is dit 44%. Niet geheel opmerkelijk blijkt dat meer vrouwen de C1000 geluksvogeltjes en het Bavaria jurkje sparen, terwijl meer mannen zich interesseren voor het Heineken rugnummershirt, de Albert Heijn plaatjes en de koelkrat van Grolsch.

“We kunnen dus stellen dat een combinatie van de ingrediënten humor, relevantie, gadget-sparen en een televisiecommercial (dus bereik) nog steeds goud waard is”, aldus Van Oosterhout. Tevens merkt hij op dat we zien dat bijna alle grote sponsoractivaties voor het eerst een duidelijke doorvertaling maken naar online en social media, waarbij moet worden opgemerkt dat de gemiddelde consument dit soms niet goed begrijpt. Een sponsoractivatie moet in één oogopslag duidelijk zijn voor de consument.

Gaan we dan ook vaker boodschappen doen vanwege de gadgets? Nee. Slechts 6% van de Nederlanders geeft aan vaker naar de supermarkt te gaan voor de EK gadgets. Ook geeft slechts 6% aan meer boodschappen te kopen of de boodschappen vanwege de gadgets in een andere supermarkt te halen dan normaal.
Wuppies

Tenslotte is aan Nederland gevraagd welke EK/WK gadget het leukst gevonden wordt van de afgelopen jaren. Ondanks de huidige bekendheid en populariteit van de C1000 geluksvogeltjes scoren de Albert Heijn Wuppies van 2006 het hoogst. Opmerkelijk is dat de Beesies en de Welpies, twee andere bekende gadgets van de Albert Heijn van voorgaande jaren, eveneens in de top 10 staan van leukste voetbalgadgets.

Het volledige rapport en meer analyses en achtergronden zijn op te vragen via marktonderzoeksbureau Markteffect in Eindhoven.
-einde persbericht-

Lees ook:Gouden Loeki’s mei nomi’s: Telfort, Snelle Jelle, McDonald’s
Lees ook:Mannen tegen Vrouwen Pool met scheids Harry (EK Voetbal-spot AH)
Lees ook:WK-inhakers: Grijze koel server Grolsch beste actie totnogtoe
Lees ook:Gestripte Grolsch-babe maakt met Oranje jurk van Bavaria ijs en ijskoud bier
Lees ook:ING/Oranje leeuwen winnaar juni-nominaties Gouden Loeki, gevolgd door Centraal Beheer/Picknick en Nuon/Energieshirt

0 reacties op “C1000 bekendst, EK Burger van McDonald’s ‘veruit grappigst EK-spotje’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.