Volgens een gedegen Amerikaans onderzoek wordt de 'nationale vetzucht-epidemie' daar, ofwel obesitas, met liefst 18 pct verminderd bij kinderen van 3-11 jaar als spotjes voor fastfood van de buis worden gehaald. Dat meldt vaksite AdAge vandaag. De tv-consumptiegewoonten van 13.000 kinderen zijn onderzocht door het Amerikaanse National bureau of Economic Research, gefinancierd door de National Institutes of Health in dat land. Bij kinderen van 12-18 jaar is het percentage 14 pct. Overigens twijfelen de auteurs van de studie over de wenselijkheid
dat de overheid dermate drastisch ingrijpt in het tv-beleid wat betreft
de reclame voor deze fastfoodproducten. ''Hopelijk leiden deze resultaten
die eindelijk de invloed van tv-spots wetenschappelijk bewijzen, tot
beleid dat Amerika's obsesitas-epidemie aanpakt,'' zegt Shin-Yi Chou van
LeHigh University.'' Maar Ellen Davis, woordvoerder van de
ketenrestaurants, zoals McDonald's en Burger King, houdt vol dat de
verantwoordelijkheid bij de ouders ligt. ''Zij kiezen wat en waar hun
kinderen eten. Kinderen hebben sterke wensen, maar ouders nemen de
beslissingen.'' Uit het onderzoek blijkt verder dat het stoppen van tv-reclame van fastfood een duidelijker effect heeft op mannen dan op vrouwen.
Lees ook:‘Anti-alcoholcampagnes ook voor ouders’ – Gezondheidsinstituut
Lees ook:SIRE met campagne in aanval tegen ouders’ geschreeuw langs de lijn
Lees ook:Mars staakt reclamemaken voor kinderen tot 12 jaar
Lees ook:‘Kinderen bijna net zo immuun voor banners als volwassenen’
Lees ook:‘Voedselreclame verleidt vetzuchtige kinderen tot dubbele portie’
Heb jij Reclamewereld.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!