Pearle´s ´Rode ogen´ winnaar beste radiospotje van januari

De winnaar van de Gouden Loeki achtige verkiezing van de beste radiocommercial van de maand is het geestige ´Rode ogen´-spotje van Pearle. Vanaf vorig maand onderzoekt RAB (Radio Advies Bureau), dat mede pr doet voor het medium radio als reclamedrager, maandelijks welke radiocommercial de beste  is. Deze wordt door het publiek gekozen met hulp van een online onderzoek uitgevoerd onder 200 respondenten door Intomart GfK. De maandwinnaar dingt mee naar de RAB Award Publieksprijs 2011, die in september wordt uitgereikt. De winnaar in januari is Pearle met de commercial Rode ogen (reclamebureau TBWA Neboko) met bijna 26% van alle stemmen. Tweede met 23% is Postbus 51 met de 100% BOB commercial (N=5), gevolgd door Toyota met de Duitse inruilweken uiting (14% van de stemmen) van bureau Launched. De januari top-3 is OP DE SITE VAN RAB te beluisteren.Opvallend is dat jongere doelgroep (13-34 jaar) kiest voor de Postbus 51 als populairste commercial en dat er bij de vrouwen een close finish was tussen Pearle en Postbus 51.

Wat betreft de onderzoeksopzet meldt RAB

Iedere maand wordt een shortlist van acht commercials door een jury van radiostations en RAB samengesteld. De geselecteerde commercials worden aan een representatieve steekproef van 200 respondenten voorgelegd. De respondenten krijgen in willekeurige volgorde de commercials te horen en kunnen na beluistering aangeven welke hun favoriete commercial is.

George Bohlander (directeur RAB) over deze nieuwe maandelijkse verkiezing in een persbericht vandaag: ‘De winnaars van de RAB Awards werden tot nu toe geselecteerd door een vakjury van deskundigen uit de reclamewereld. Graag willen we nu ook de luisteraar laten kiezen. Daarom wordt er iedere maand een luisteronderzoek gehouden, waarbij de consument de beste radiocommercial van de maand kan kiezen. Op deze wijze willen we een bredere en actievere creatieve betrokkenheid bij radio realiseren, waardoor het effect van radioreclame verder kan toenemen. We willen laten zien dat radio een fantastisch creatief en uitdagend medium is.´´

RAB (Radio Advies Bureau), melden ze zelf, heeft tot doel hét kenniscentrum te zijn voor iedereen die zich beroepsmatig bezighoudt met radio als reclamemedium. RAB treedt op als vertegenwoordiger van de landelijke en regionale publieke en commerciële radiostations en heeft tot doel met deze bundeling van krachten de ontwikkeling van het vakgebied van radio te stimuleren. RAB is hoofdopdrachtgever van het Continu LuisterOnderzoek en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.

Lees ook:Cup a Soup winnaar beste radiocommercial in februari 2011
Lees ook:Unox opnieuw winnaar beste radiospot van de maand (maart)
Lees ook:WNF met Carice van Houten winnaar beste radiospot april
Lees ook:Radiospot ‘Herplaatsen’ Tempo-Team winnaar maand mei
Lees ook:Stemmen gestart op zes voor publieksprijs genomineerde radiospotjes

0 reacties op “Pearle´s ´Rode ogen´ winnaar beste radiospotje van januari

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.