Sanex/Pieter derde in Telegraaf’s Beijing Reclame Inhaakwedstrijd

De Telegraaf maakte zaterdag de winnaar van zijn inhaakprijs voor reclame bekendgemaakt, ''De Beste Inhaker Beijing 2008.'' Koga Miyata werd gefeliciteerd, na onderzoek onder de lezers van het dagblad. Met de tekst ''There are 9 million bicycles in Beijing'' De Koga Kimera gaat voor goud.'' De tweede plaats ging naar een uiting, waarvan ik nog minder onder de indruk was, voor de Rabobank. Volgens de DT-lezers had deze de ''meeste attentiewaarde'' en de ''meeste commu- nicatiekracht.'' Tja, wie mag twijfelen over 't oordeel van de doelgroep, zei ik al. Nummer 3, tevens mijn favouriet van de drie, is de ''kippevel''-uiting van Sanex, trots als sponsor na het stoppen van ''hun'' zwemtopper Pieter van den Hoogenband. ''Allround hoge waardering'' voegde DT toe over de uiting van het Sara Lee-merk. Hoeveel lezers stemden, hoeveel er naar Koga, Rabo en Sanex gingen maakt De Telegraaf helaas niet bekend. Ondertussen

 

is een jury met communicatieprofessionals ook bezig om de beste inhakers -krijgt de Gouden Inhaakmedaille-
te kiezen (van alle medium- typen). Ben benieuwd welke
dagbladadvertentie dáár als winnaar uit de bus komt. Die van Koga en
Rabobank zeker niet.

Lees ook:Rabobank tweede in Telegraaf’s Beijing Reclame Inhaakwedstrijd
Lees ook:Koga Miyata winnaar Telegraaf’s Beijing Reclame Inhaakwedstrijd
Lees ook:Onderzoek: Inhaakadvertenties hoger gewaardeerd, vaker gelezen
Lees ook:Rabo, de Tour en doelsparen gaan lastig samen in de reclame
Lees ook:Fatima en Teun in sponsorduel ABN Amro – Rabobank

6 reacties op “Sanex/Pieter derde in Telegraaf’s Beijing Reclame Inhaakwedstrijd

  1. Gonnie Spijkstra

    In totaal gaven ruim 750 leden uit ons panel hun mening over de inhakers. Voor de duidelijkheid: er is niet gestemd, maar elke inhaker is onderzocht op basis van Reclame Reactie Onderzoek.
    De onderdelen waren:
    Effectiviteit (reclameherkenning, communicatiekracht en interesse wekkend vermogen)
    Waardering (rapportcijfer, leuk/grappig, sympathiek, origineel en spraakmakend
    Wakker Inhaken (actueel, herkenbaar als inhaker en link tussen merk en OS)

    Opvallende resultaten? Valt wel mee: duidelijke advertenties (de advertenties met stopping power dus) werken altijd.

    Wat betreft print denk ik dat de Gouden Inhaakmedaille gaat naar de Polo-uiting van Volkswagen, inderdaad een heel andere inhaker dan deze van Rabobank en Koga Miyata.

    Maar goed: als adverteerder wil je denk ik het liefst weten wat er scoort onder jouw doelgroep, de lezer dus.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Dank voor je (Telegraaf)bijdrage, Gonnie. Zelf geef ik ook VW Polo een heel goede kans bij de Gouden Inhaakmedailles. Maar ook ”jullie” Sanex/Pieter van den Hoogenband-uiting zal hoge ogen scoren en vast de shortlist halen.
    Verder ben ik benieuwd of de reclamemakers/vaktribune weer, zoals gebruikelijk, totaal anders zullen oordelen als de doelgroep, de lezers in het geval van de dagbladinhakers.
    Vreemd eigenlijk dat er in het vak nooit gesproken wordt over de vraag of aan dit gegeven ooit consequenties zouden moeten worden verbonden door diezelfde reclamemakers…

      /   Beantwoorden  / 
  3. Peterrr

    @Michael: Dat laatste vind ik een merkwaardige stelling. Alsof – wanneer het volk grotendeels Opels wil – Porsche alleen nog maar Astra’s zou maken.

    Ik bedoel: wat het beste is voor de mensen, hoeft nog niet altijd hun voorkeur te zijn. Toch? (Nog los van het feit dat er genoeg voorbeelden zijn van zeer effectieve reclame, die niettemin slecht wordt beoordeeld.)

    Tot slot (@Gonnie): “duidelijke advertenties werken altijd”. Ja, zo lust ik er nog wel één! Dit is toch niet alleen een medaille voor de dúidelijkste (en, laten we het ding maar bij zun naampje noemen: sááiste) advertentie?

    Groetjes!

      /   Beantwoorden  / 
  4. Gonnie Spijkstra

    @ Peterrr:
    We hebben er voor gekozen om de inhakers op zoveel mogelijk onderdelen te (laten) beoordelen. Originaliteit, humor en spraakmakendheid (zie hierboven) is hierin zeker meegenomen.
    Maar je wilt natuurlijk wel dat je advertentie gezien wordt (reclameherkenning) en dat men weet wie nou eigenlijk de afzender was (communicatiekracht).

    In al deze onderdelen hebben we een weging aangebracht die volgens ons representatief is voor ‘De beste inhaker in De Telegraaf’.
    Spraakmakendheid (gespreksstof leveren) is daarom bijvoorbeeld extra belangrijk: De Telegraaf bepaalt immers het gesprek van de dag.

    Wat betreft duidelijke advertenties: al eerder is met eyetrackingonderzoek bewezen dat inhakers met een duidelijke link naar de gebeurtenis, de meeste stopping power hebben. Erg belangrijk voor dagbladadvertenties!

    Saai misschien, daarin geef ik je gelijk, maar wel het meest effectief. En dus de meeste ROI voor je media-euro’s.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Redactie, Michael

    @Peterrr: Merkwaardig, misschien, maar lees het als een pleidooi voor een vakdiscussie, zonder meteen stelling te nemen. Zo´n ´´intelligente´´ uiting van Sanex redt het niet, maar zoiets simpels als Koga wint. Ook Rabo doet het rt beter. Oordeelt ´´de doelgroep´´van De Telegraaf.
    Zijn reclamemakers soms te kritisch op hun eigen -en elkaars- werk, om maar wat te noemen. Of is zo´n PvdH uiting wel besteed aan DIE doelgroep. Of is hij effectiever in VN en HP De Tijd, uiteraard onvergelijkbaar qua oplage. Bij de vaktribune scoort Sanex-PvdH uiteraard goed, zul je zien. En VW Polo, prachtig, ook, hoop ik. Maar VW Polo haalt niet eens de Top-3 bij De Telegraaf…
    Zou een interessante discussie zijn. Toch?

      /   Beantwoorden  / 
  6. Peterrr

    Of de Telegraaf ‘immers’ het gesprek van de dag bepaalt, is uiteraard zeer voor discussie vatbaar. En was die Polo-advertentie nou écht zo briljant, of lijkt-ie dat al snel omdat er een logo van VW onder staat?

    Over auto’s gesproken: desondanks zal ik m’n Opel-opmerking terugnemen, al was het maar omdat ik toevallig net op nu.nl las:

    http://www.nu.nl/news/1732321/32/Opel_gaat_minder_Astra%27s_maken.html

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.