‘Duurzame’ producten nog vaak gezien als marketingtruc

Ruim een derde van de Nederlanders wantrouwt claims dat een product ‘maatschappelijk verantwoord‘ of ‘duurzaam’ is. Ze zien duurzaam ondernemen vooral als marketingtruc. Dat blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2010, een initiatief van reclamebureau DDB Amsterdam, Intomart GfK en b-open, dat kijkt naar de relatie tussen consument en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De crisis en het toegenomen wantrouwen tegen duurzaamheidclaims maken het moeilijker voor bedrijven om geloofwaardig te zijn. ”De belangrijke oorzaken van deze keDuur Dossier 2ntering zijn de economische crisis en de toegenomen scepsis tegenover MVO-claims,” aldus een persbericht vandaag. Deze trend lijkt gelukkig tijdelijk. Volgens Dossier Duurzaam verwacht ruim zes van de tien consumenten dat de aandacht voor duurzame aspecten bij de aankoop van producten of diensten in de komende twee jaar juist zal toenemen. ”Vrijwel niemand verwacht dat de aandacht zal afnemen.” DDB’s Vincent van den Berg: “Dit duidt erop dat we te makenhebben met een tijdelijke dip. De consument legt de lat voor MVO en de manier waarop bedrijven daarover communiceren steeds hoger. Het is belangrijker dan ooit om relevant te zijn voor consumenten en onderscheidend ten opzichte van concurrenten.”

hebben

Lees ook:BNR-columnist Bik: ‘Consument bepaalt kritischer dan ooit wie hij een meerprijs gaat betalen’
Lees ook:Milieuvriendelijk ondernemen met hulp van Cup-a-Soup
Lees ook:Sublime FM adverteert met fresh jazzy sounds
Lees ook:Reclame richting kind aangepast door voedsel- en frisdrankindustrie
Lees ook:Volkskrant: ‘Dankzij Gore ook milieu in reclamespotjes weer hip’

0 reacties op “‘Duurzame’ producten nog vaak gezien als marketingtruc

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.