BNR-columnist Bik: ‘Consument bepaalt kritischer dan ooit wie hij een meerprijs gaat betalen’

Duur Dossier 2”Wilt u op termijn onderscheid maken met duurzame claims, dan zult u in de komende jaren aan echte relevantie moeten werken, en uw inspanningen  gestaag blijven uitdragen. Want zo gauw de Nederlander vindt dat hij zich de luxe van verantwoorde keuzes weer kan veroorloven, zal hij kritischer dan ooit bepalen aan wie hij bereid is de meerprijs te betalen.” Aldus BNR Nieuwsradio’s reclame-columnist Manfred Bik vandaag tot zijn toehoorders. Bik reageert op het Dossier Duurzaam 2010, een onderzoek waarbij ook zijn werkgever betrokken is, ”dus bij voorbaat excuses voor de sluikreclame.” Gisteren besteedde Reclamewereld.blog ook aandacht aan dat onderzoek van reclamebureau DDB Amsterdam, Intomart GfK en b-open, dat kijkt naar de relatie tussen consument en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

Manfred Bik* (foto), in het dagelijks leven strateeg bij reclamebureau DDB Amsterdam, constateert ook dat duurzaamheid lijkt het slachtoffer te worden van de crisis. ”Ik zeg met nadruk: ‘lijkt’, want er is iets interessants aan de hand. Aan de ene kant laat het onderzoek zien dat veel mensen zich sinds het uitbreken van de crisis duidelijk minder laten leiden door duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vandaag de dag zegt 22% bijvoorbeeld ‘bewust duurzaam te leven’ – dat was in 2008 nog 30%. Een kwart zegt ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ serieus mee te wegen bij een aanschaf, tegen 34% in 2008. Men kan denken: verantwoorde keuzes zijn kennelijk een ‘luxe’, die we meteen opgeven als het financieel wat krapper gaat. Tot zover vooral een conclusie, die het cynisme voedt.”

Maar even later wordt het onderzoek toch nog interessant, aldus Bik. ”Want onder dezelfde groep respondenten was tegelijkertijd bijna niemand te vinden die dacht dat het belang van duurzame aspecten zal afnemen, in de komende jaren. Meer dan 60% ziet dat belang zelfs toenemen. Dus eigenlijk zegt de consument: ‘ik heb nu even niet zoveel geld over voor CO2-reductie of boeren aan de andere kant van de wereld, maar duurzaamheid en mvo zullen alleen maar belangrijker worden’. Als u met uw merk garen wilt spinnen bij deze kennis, dan moet u dus niet uw duurzame vlam op de spaarstand zetten, zo gauw de vraag wat afvlakt.

”En u moet duurzame aspecten ook niet als windowdressing gebruiken. Want een derde van de mensen in het onderzoek wantrouwt de groene, duurzame en maatschappelijk verantwoorde claims van bedrijven, en ziet ze vaak als marketingtruc. Wilt u op termijn onderscheid maken met duurzame claims, dan zult u in de komende jaren aan echte relevantie moeten werken, en uw inspanningen  gestaag blijven uitdragen. Want zo gauw de Nederlander vindt dat hij zich de luxe van verantwoorde keuzes weer kan veroorloven, zal hij kritischer dan ooit bepalen aan wie hij bereid is de meerprijs te betalen,” voorspelt Bik in zijn BNR-column vandaag.

* De opinies weergegeven in deze columns zijn persoonlijke professionele opvattingen van ”verstokte reclameman” Manfred Bik (en vertegenwoordigen dus niet de standpunten van zijn werkgever DDB Amsterdam).

Lees ook:‘Duurzame’ producten nog vaak gezien als marketingtruc
Lees ook:Sublime FM adverteert met fresh jazzy sounds
Lees ook:Topper in verantwoord beleggen Zwitserleven viert met advertentie
Lees ook:Milieuvriendelijk ondernemen met hulp van Cup-a-Soup
Lees ook:Oranje bank ING investeert in groene toekomst zegt reclame

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.