Reclame richting kind aangepast door voedsel- en frisdrankindustrie

Goed nieuws, maatschappelijk verantwoord ondernemen blijkt meer dan een kreet. Elf bekende internationale producenten van voedsel en frisdranken, inclusief het Brits-Nederlandse Unilever, gaan hun op kinderen gerichte reclame op tv, in de bladen en op internet vrijwillig aanpassen. Hun commerciële boodschappen gericht op kinderen onder de 12 jaar zullen alleen nog verantwoord geachte producten betreffen. Dat is in Brussel besloten, blijkt uit een (Engelstalig) persbericht verpreid door de VEA, de Nederlandse club van reclamebureaus. De elf -meer bedrijven zijn welkom- reageren hiermee op een oproep van de Europese Unie uit 2005 om mee te helpen aan het bestrijden van overgewicht onder kinderen. Uiterlijk 31 december 2008 moet alles geïntroduceerdzijn, een maand later begint de controle op de naleving van de
afspraken door een onafhankelijke commissie. Er zijn meer maatregelen
genomen, zie het persbericht. De elf bedrijven, waarvan een aantal al
hun eigen maatregelen hadden genomen, zijn behalve Unilever Burger
King, Coca-Cola, Danone, Ferrero, General Mills, Kellogg, Kraf, Mars,
Nestlé en PepsiCo.

Lees ook:EU-verbod op valse reclame, inclusief advertorials, maar hier niet
Lees ook:Vrouwen verdienen 17% minder dan mannen in EU meldt advertentie van Europese Comissie
Lees ook:Campagne KWF keert zich tegen tabaksverleiding van kinderen
Lees ook:‘Afspraken rondom kinderen en reclame goed nageleefd’
Lees ook:Hoogleraar: ‘Unilever-reclame Blue Band Idee! onacceptabel’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.