Porno acteurs in nieuwe Sire-campagne: ‘Praat met je kind over porno, voordat internet het doet’

Veel kinderen -liefst bijna 80% blijkt uit onderzoek- zien al op jonge leeftijd porno op internet zonder dat hun ouders zich dit beseffen. Daarom lanceert Sire* een bewustwordingscampagne, gericht op ouders van jonge kinderen. Met de oproep ‘Praat met je kind over porno, voordat internet het doet’, wil Sire ervoor zorgen dat ouders hun kinderen beter voorbereiden op de beelden die zij, vaak onbedoeld, op internet kunnen tegenkomen. Meldt het persbericht. In de  twee tv-commercials, gemaakt door reclamebureau TBWA\Neboko, wordt op verschillende manieren verwezen naar de bizarre, vaak harde, zakelijke wereld van internetporno. We tonen er in de overlees eentje. De kijker zit zonder omhaal opeens naar een filmpje te kijken

waarin porno een rol speelt. Net zoals dit bij kinderen gebeurt, die argeloos op internet spelletjes spelen. In een speciaal gemaakt nep-pornofilmpje, die op echte pornosites is gezet, richten de acteurs zich middenin een scène onverwacht tot de nietsvermoedende kijker: “Je kind zou dit ook kunnen zien. En het verwarren met realiteit. Praat daarom met je kind over seks, voordat wij het doen”, aldus het persbericht. Check behind the scenes-filmpje.

”Van alle kinderen onder de tien jaar, heeft één op de drie wel eens porno op internet gezien, veelal onbedoeld. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd  door Flycatcher voor Sire. 66% van de ouders met kinderen onder de tien heeft nog nooit met hun kind over porno gesproken. Wanneer ouders gevraagd wordt waarom zij hier nog niet over gesproken hebben, geven zij als belangrijkste reden aan dat zij vinden dat hun kind daarvoor te jong is.

“Onze campagne gaat uit van de realiteit dat kinderen vroeg of laat porno op internet tegenkomen” zegt Annemarieke de Haan, bestuurslid van Sire en projectleider voor deze campagne. “Veel  ouders beseffen zich dit niet, daarom start Sire deze bewustwordingscampagne. Sire wil ervoor zorgen dat ouders hun kind kunnen voorbereiden op de beelden die zij op internet kunnen tegenkomen. Zodat kinderen porno niet met de realiteit verwarren.”

”Onderzoek van Sire laat bovendien zien dat porno op internet voor kinderen zeer gemakkelijk te vinden is. “Kinderen die naar gratis spelletjes zoeken kunnen binnen drie klikken expliciete seksbeelden tegenkomen”, aldus Marion Koopman, bestuurslid van Sire. “De reacties van kinderen varieert van ‘vies’, ‘spannend’ tot ‘grappig’ blijkt uit ons onderzoek. Des te belangrijker dat ouders al met kinderen over deze beelden hebben gesproken.”

”Het is belangrijk dat ouders uit zichzelf het gesprek met hun kind  aangaan. Ruim driekwart van de ouders denkt namelijk dat hun kind het wel zal vertellen wanneer het iets vreemds tegenkomt op internet, 43% van de kinderen geeft echter aan dat niet te doen. De bereidwilligheid om er met hun ouders over te praten wordt bovendien lager naarmate kinderen ouder worden. Ouders die willen weten hoe ze het gesprek met hun kind aan moeten gaan kunnen via www.sire.nl informatie vinden. Sire is voor de campagne inhoudelijk geadviseerd door Rutgers WPF, een gerenommeerd kennisinstituut op het gebied van seksuele voorlichting.” Aldus het persbericht over de nieuwe campagne. Zie ook deze site, Uw kind en seks.

* Sire, meldt de site, en we kunnen het als Reclamewereld niet vaak genoeg herhalen, is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk aan de orde te stellen, bespreekbaar te maken en te agenderen bij burgers, opinieleiders en besluitvormers. ”Sire wil mensen wakker schudden, aan het denken zetten en laten beseffen dat bepaalde kwesties niet uit het oog verloren mogen worden. Sire wil zo bijdragen aan een vitale en betrokken samenleving. Sire zet hiertoe, met de belangenloze hulp van de communicatiebranche, multimediale campagnes in.”

AANTAL MUISKLIKKEN VERWIJDERD VAN PORNO
Deze beelden laten zien dat iedereen in slechts een paar klikken tijdens normaal surfgedrag porno tegen kan komen. Er zijn drie klikken nodig om vanuit de zoekresultaten hele heftige beelden tegen te komen. De gevolgde stappen zijn echt, de beelden zijn daarmee een weergave van de realiteit. De beelden hebben tot doel te laten zien hoe gemakkelijk het is om pornografische afbeeldingen tegen te komen op internet www.youtube.com/watch?v=L8DvZzUvjz8

 

Lees ook:Kinderen met Down syndroom in mode campagne Brandkids.nl
Lees ook:Geef kinderen hun spel terug-campagne SIRE blijkt effectief
Lees ook:Opgejaagde vader haalt zijn gram op sportveld zoon (SIRE)
Lees ook:Aandacht voor kinderen gescheiden ouders in SIRE-campagne
Lees ook:Nieuwe campagne SIRE vraagt aandacht voor pleegouders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.