Starbucks maakt zowaar reclame. Aanleiding: Fairtrade-koffie

Starbucks lanceerde een enorme reclamecampagne in Engeland en Ierland, de grootste sinds de Amerikaanse keten daar voet aan wal zette in 1998. Benadrukt wordt vooral het maatschappelijk verantwoord ondernemen van Starbucks, met als aanleiding het feit dat de meeste van de verkochte koffie nu Fairtrade is. Vorig jaar october verscheen het bedrijf ook in de media, maar dan op de andere kant van de pagina. Dat was vanwege een relletje, nadat sensatiekrant The Sun had beweerd dat het bedrijf dagelijks miljoenen liters water verspilde door kranen te laten lopen. De huidge campagne, gemaakt door AMV BBDO in Londen, moet lang meegaan, aldus The Guardian. Starbucks gaf altijd weinig of geen geld uit aan reclamemaken in Europa. Maar ook zij onderkennen nu de kracht van goede reclame, als je iets wezenlijks te zeggen hebt, in een markt met steeds meer concurrentie.

Door Fairtrade-koffie te gebruiken verdienen boeren in ontwikkelingslanden jaarlijk 2,5 miljoen pond extra, claimen ze (en stijgt de Fairtrade koffieverkoop in de twee landen in een klap met 18 pct), aldus The Guardian. In juli dit jaar tekende Starbucks een contract van vijf jaar met Prince’s Trust om werkloze jongeren in dienst te nemen.

Lees ook:Campagne van Fair Trade, Wereldwinkels en Max Havelaar
Lees ook:Plus viert verkoop 35 miljoenste banaan met advertentie
Lees ook:Oprah maakt reclame voor haar Chair thee in moederdag spotje Starbucks
Lees ook:Lekkere reclame voor Fairtrade Week van Max Havelaar
Lees ook:Hoe Starbucks ijzersterk op Martin Luther King-dag inhaakte

Eén reactie op “Starbucks maakt zowaar reclame. Aanleiding: Fairtrade-koffie

  1. Joshua

    Lekker bakkie schenken ze ook in Nederland, maar wel duurrrrrr. Een doodeenvoudig croissantje is bijna onbetaalbaar op Schiphol.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.