Retailers beginnen prijzenslag, maar C1000 steelt de show

Begin 2009 is traditioneel stunten geblazen in de foodretail, na de dure december- maand. Bovendien zijn consumenten koopjesgericht door de recessieschrik. AH zou 600 prijzen hebben verlaagd, de aankondiging ervan heb ik gemist (als dat verhaal klopt,  vreemd). Wel hadden ze onlangs een imago-advertentie om erop te wijzen dat AH véél goedkoper is geworden, de afgelopen paar jaar. Vandaag volgt de dagbladuiting na de commercial, om het Hamsterrrrèèèèèn aan te kondigen bij Gewoon bij Albert Heijn. Met kortingen van 20-50 pct. Dat krijg je ook bij SuperdeBoer. Graag gedaan vanwege de Toeterweken, (”vrijdag t/m zondag”- beetje onduidelijk dus) blijkt uit hun bescheiden advertentie vandaag. Met slogan Jumbo elke dag beter kondigt deze super vandaag géén prijsverlagingen aan. Wachten ze op AH?. Wel een hele pagina over het onderwerp … prijsverlagingen. Krantenachtig opgemaakt. De boodschap: ”Wat er ook gebeurt in 2009… Jumbo’s laagste prijsgarantie blijft keihard overeind!” Maar C-1000, met slogan Het is goed zakendoen bij C-1000, steelt de show, met een dubbele pagina maar liefst, met 100 aanbiedingen voor 1 euro (en véél A-merken hoor). De ”topaanbiedingen” duren wel kort, t/m 10 januari. Oh, oh, wat zijn Dirk, Aldi en Lidl toch stil… (en sorry voor al die vloekende kleuren).

PS Vraag me niet over de prijsverhogingen die supers in alle stilte doorvoeren, want dat doen ze ook. Alleen is dat wat minder goede reclame ;-)

Lees ook:Reclameaanval Jumbo op Dirk (zonder die naam te noemen)
Lees ook:Jumbo verlaagt niets in advertentie over prijsbeleid
Lees ook:Fortis past reclameboodschap aan en beziet nieuwe aanpak
Lees ook:‘Wij verlagen de prijzen niet’ zegt supermarkt Plus trots
Lees ook:Dirk haalt uit naar Albert Heijn-actie in dagbladadvertentie

Eén reactie op “Retailers beginnen prijzenslag, maar C1000 steelt de show

  1. Redactie, MvO

    “Dit wordt geen prijzenoorlog, maar een imago-oorlog,” zegt retailadviseur Erik Hemmes in Het Parool. “Elke super wil zijn klant nu het gevoel geven dat hij een redelijke prijs betaalt. Dat spel zal dit jaar zeker scherp worden gespeeld. Maar de ketens gaan elkaar niet kapot maken door de winstmarges naar de knoppen te helpen.”
    Directeur Joop Holla van marktonderzoeksbureau GfK: “De winkels hebben simpelweg de ruimte niet om de prijzen massaal te verlagen. Albert Heijn verlaagt stilletjes maar continu zijn prijzen, waardoor de meeste andere ketens al moeite genoeg hebben om niet duurder of net iets goedkoper te blijven.”
    Wie oplet, ziet dat de stunters het uit hun hoofd laten hun prijzen rechtstreeks te vergelijken met die van de concurrentie, aldus Het Parool. Toch moeten ze iets ondernemen, omdat de consument het zuiniger aan wil doen. “Dus zullen we het hele jaar dit soort acties zien. Acties die wel wat scherper zijn dan de afgelopen jaren het geval was,” meent Laurens Sloot, directeur van de EFMI Business School en universitair hoofddocent Retail aan de universiteit Groningen.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.