Nieuwe reclameoorlog: Calvé, Robijn, Sun contra huismerken AH

Weer een oorlogje in de reclamekolommmen van sommige dagbladen, naast de spaaroorlog, die nog steeds woedt: A-merken versus huismerken in het supermarktkanaaal. Unilever verdedigt zich vandaag met drie halve kleurige pagina's advertenties tegen de aanval van 's lands grootste kruidenier Albert Heijn met hun blindtests en huismerken met de claim dat deze ''minstens zo goed, stukken goedkoper'' zijn. Vorige week pakte Jumbo AH al aan. ''Ah, we gaan vergelijken?'' staat boven de drie waarin pindakaas van Calvé, wasverzachter Robijn en het vaatwastablet Sunde huismerk worden vergeleken met de drie huismerken van AH. Unilever vergelijkt ook, zeggen zeggen, en probeert duidelijk te maken dat de kwaliteit van hun produkten beter is dan die van AH's drie huismerken qua bestanddelen. Calvé is ook nog lekkerder. Interessant: bij Sun en Robijn zegt Unilever ook: ''Maar beter? Die vergelijking durven wij best aan.'' Heel goed, Unilever!

 

Wasverzachter Robijn van Unilever. Eronder staat, letterlijk:

''Natuurlijk kunt u wasverzachters vergelijken. Graag zelfs. Want dan komt u er vanzelf achter dat Robijn als eerste in Nederland microcapsules bevat. Doordat deze bijzonder capsules bij iedere beweging geactiveerd worden, ruikt u niet alleen bij het openen van de machine een heerlijke geur, maar blijft uw kleding ook veel langer fris. Natuurlijk vinden wij het goed dat er een alternatief is. Maar beter? Die vergelijking durven wij best aan. Robijn, de meest geliefde wasverzachter van Nederland.''

En onder de Calvé-uiting stond, letterlijk:

''Er zijn natuurlijk meer merken pindakaas, maar er is maar één Calvé. En eigenlijk is 'ie onvergelijkbaar. Want in Calvé pindakaas proef je de meeste pinda's. Daarnaast bevat Calvé pindakaas geen toegevoegde suikers, zit hij boordevol met bouwstoffen en is hij rijk aan vitamine E. Bovendien blijkt uit onafhankelijke smaaktesten dat Calvé écht lekkerder is. Niet voor niets is Calvé pindakaas al 60 jaaar de favoriet van Nederland. Calvé pindakaas, daar zit meer in dan je denkt!'' 

Tenslotte wat er onder de Sun-uiting stond:

''Vergelijken? Natuurlijk, dat doen wij elke dag. Onze Sun
vaatwastabletten worden continu getest door diverse onafhankelijke
instituten. Natuurlijk op de moeilijkste vlekken, zoals ei, thee en
rijst. En wat blijkt? Sun All in 1 Extra Power komt daar keer op keer
als beste uit, en uw vaat dus ook.
''En dus is Sun de best reinigende tablet van Nederland. Logisch, want
wij hebben een heel team van experts in dienst die, dag in dag uit,
bezig zijn om onze tabletten te verbeteren. Natuurlijk vinden wij het
goed dat er een alternatief is. Maar beter? Die vergelijking durven we
best aan. Sun, de vaatwasexpert
.''

 

Lees ook:Ook Chocomel en Appelsientje in de strijd tegen huismerken AH
Lees ook:Unilever op de bres voor haar A-merken, zoals Rexona
Lees ook:Mysterieuze ‘Waar kies jij voor?’-adverteerder blijkt Lidl dat A-merken Jumbo aanvalt
Lees ook:Gouden Loeki 2011: nu stemmen voor de vijf finale plaatsen
Lees ook:Chantal Janzen in ‘Robijn doet de was bij’-spotje

10 reacties op “Nieuwe reclameoorlog: Calvé, Robijn, Sun contra huismerken AH

  1. Vamos

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er nou onder staat.. kun je die afbeeldingen klikbaar maken o.i.d.?

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Goeie en terecht vraag, Vamos. Lukt me technisch helaas niet. Ik tik hier even wat er onder de uiting voor Sun staat:
    ”Vergelijken? Natuurlijk, dat doen wij elke dag. Onze Sun vaatwastabletten worden continu getest door diverse onafhankelijke instituten. Natuurlijk op de moeilijkste vlekken, zoals ei, thee en rijst. En wat blijkt? Sun All in 1 Extra Power komt daar keer op keer als beste uit, en uw vaat dus ook.
    ”En dus is Sun de best reinigende tablet van Nederland. Logisch, want wij hebben een heel team van experts in dienst die, dag in dag uit, bezig zijn om onze tabletten te verbeteren. Natuurlijk vinden wij het goed dat er een alternatief is. Maar beter? Die vergelijking durven we best aan. Sun, de vaatwasexpert.”

      /   Beantwoorden  / 
  3. Vamos

    Ah dank je,
    Nog één klein vraagje: “Unilever verdedigt zich vandaag met drie halve kleurige pagina’s advertenties”
    In welk blad staan die advertenties? ;)
    Dan scoor ik er zelf ff één (werk bij een reclamebureau, dus krijg praktisch alle bladen binnen die er bestaan… oh, wacht.. vrijdag.. de Duck is er!)

      /   Beantwoorden  / 
  4. Redactie, Michael

    Ik zag het vanochtend in de krant van wakker Nederland… Misschien ook in Spits vandaag. Of in meer kranten, lijkt mij wel logisch.
    Overigens heb ik ook de Robijn-tekst net ingetikt, in de overlees van het stukje.

      /   Beantwoorden  / 
  5. Matthijs Roumen

    @Vamos: De uitingen waren vanmorgen te vinden in de Spits.

    Het viel mij vanmorgen ook echt enorm op. Hele scherpe zet van Unilever!

      /   Beantwoorden  / 
  6. Redactie, Michael

    Ook de letterlijke tekst van de Calvé pindakaas-advertentie heb ik nu toegevoegd aan de overlees.
    @Matthijs: dat vermoedde ik al, Spits is van De Telegraaf immers.

      /   Beantwoorden  / 
  7. Vamos

    Ik heb net de Metro erbij gepakt, daar staan ze ook in. Briljant(!!!) moet ik zeggen!
    3 pagina’s achter elkaar en dan dat hele subtiele ‘Ah’.. Geweldig gedaan.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Jorn

    Kijk dit is mooi! Geen gepiep van Unilever maar gewoon keihard terugslaan! Dit kan ik echt waarderen :)

    Enne… nu is AH weer aan de beurt!

      /   Beantwoorden  / 
  9. Redactie, Michael

    Ja, en heel belangrijk allemaal. Niet alleen voor de consument. Want val je de A-merken aan, val je ook de reclamemakers aan. Hun broodwinning dan. Niet waar?

      /   Beantwoorden  / 
  10. Redactie, Michael

    De komende tijd zal de opmars van huismerken een extra steuntje in de rug krijgen
    van de voortwoekerende kredietcrisis, is de verwachting van Ronald Laureijsen van onderzoekbureau IRI. ‘Mensen zullen weer prijsgevoeliger worden,’ zegt hij in de Volkskrant. Volgens Laureijsen is de nieuwe campagne van Unilever niet meer dan logisch.
    ‘Unilever moet de consument er continu van overtuigen dat producten van A-merken
    beter zijn. Want als die kwaliteitsperceptie weg is, dan geeft de prijs de
    doorslag.’
    Laurens Sloot, detailhandelspecialist bij de EFMI Business
    School: ‘De afgelopen jaren zijn vooral de onbekende B- en C-merken het
    slachtoffer geworden van de opkomst van de huismerken. Zij werden opgeslokt. En
    nu kloppen de huismerken aan de volgende deur, die van de A-merken.’

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.