Mysterieuze ‘Waar kies jij voor?’-adverteerder blijkt Lidl dat A-merken Jumbo aanvalt

Lidl pindakaas beste dt[ZIE UPDATE in overlees]     Even was het spannend, gisteren. Wie was die mysterieuze adverteerder met de ‘Waar kies jij voor?‘-reclame in bus- en tramhokjes en stations en prominent in De Telegraaf. Vandaag staat het antwoord in diezelfde krant: Lidl. Ze hebben ‘n prijsvergelijking gemaakt van hun -uiteraard goedkopere- eigen pindakaas en die van Jumbo (KLIK erop om te vergroten). Dat de ‘laagste prijsgarantie’ geeft, maar dat geldt voor A-merken zoals Calvé, zoals afgebeeld, en niet voor huismerken of eigen merken, zoals die van Lidl, Vita D’Or genaamd (of van Aldi). De Jumbo-prijs is genoteerd bij die supermarkt in Huizen en bij Jumbo.com (Calvé-pindakaas is niet te koop bij Lidl meldt de advertentie ook). Dit is maar één product, natuurlijk. Zegt niets. En daarvoor ga je niet ineens naar een andere supermarkt, die trouwens ook hun goedkope eigen merken hebben, goedkoper dan de bekende A-merken. Waarmee ze kunnen stunten. Geen leuk nieuws, alweer niet, voor A-merken die het kind van de rekening dreigen te worden van deze nieuwe prijzenoorlog-in-spe. Benieuwd, dus, of en wat er nog meer voorbeelden volgen van Lidl en of de concurrentie reageert. En of die grote pot Vita D’Or-pindakaas van Lidl ook een beetje smáákt, niet onbelangrijk… Geen idee. Wie wel?

[PS] Leuk blog, Reclamewereld? Like ons dan HIER graag.

UPDATE: Uit de buitenreclame-uitingen van vandaag blijkt dat Lidl reclame maakt voor meer van haar eigen produkten, zoals cola en tomatenketchup. De real thing is, evenmin als pindakaas van Calvé, niet te koop bij Lidl, en dus wel bij Jumbo. Naast hun eigen/huismerken. Zie bijgaande nieuwe voorbeelden, vandaag gefotografeerd.

Lidl tomatenLidl cola

 

Lees ook:Lidl nu ook op tv met aanval op ‘dure’ A-merken bij andere supers
Lees ook:Ook Kruidvat mengt zich in reclame-strijd over huismerken
Lees ook:Prijzenaanval Jumbo op A-merken van Albert Heijn in de reclame
Lees ook:Dirk pakt ‘verdediging’ A-merken weer op met spotjes
Lees ook:Unilever op de bres voor haar A-merken, zoals Rexona

5 reacties op “Mysterieuze ‘Waar kies jij voor?’-adverteerder blijkt Lidl dat A-merken Jumbo aanvalt

  1. Persie

    Hm, niet slim deze campagne. Typografie rammelt ook nogal. Welk stuntelend reclamebureau zit hier achter?

      /   Beantwoorden  / 
    1. Q

      hey persie de kwaliteit hoeft niet perse naar beneden te gaan omdat het goedkoper is. bij lidl is de bedrijfs kolom veel kleiner dan bij de jumbo. bij de lidl gaat het van de pinda boer naar de fabriek en dan naar de lidl en dat is veel goedkoper dan als je eerst naar een groothandel moet en dat soort dingen dus. daarom is de lidl goedkoper dan de jumbo :)

        /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Persie: Niet het eerste de beste reclamebureau. Etcetera volgens mij. Maar waarom niet slim? Heel slim van Lidl, lijkt mij. En het is eerder gedaan: A-merken neerzetten als duur, maar even lekker/goed als de eigen merken… Dus waarom nog naar de gevestigde namen te gaan voor de bekende merken?

      /   Beantwoorden  / 
  3. Persie

    Niet slim omdat het puur over formaat en prijs van de producten gaat, waardoor je onmiddellijk denkt: ah, dan gaat het dus ten koste van de kwaliteit. (Want dat prijsverschil moet toch érgens vandaan komen.) Waardoor je juist alsnog voor het duurdere A-merk kiest. Kortom, reclame die zichzelf in de voet schiet. Maar laten we hopen dat ik ongelijk heb, etc.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Koen

    @ Persie, uit welk (misschien wel outdated) marketing boek haal jij deze theorie?
    Misschien weet de huidige consument heden ten dage wel heel erg goed dat een prijs niet direct verband houd met kwaliteit. De huidige consument is veel beter geinformeerd en weet dat een jeans van de V&D voor 9 euro in Azie gemaakt wordt, die voor G-star voor 12 Euro. Toch liggen ze met een fors prijsverschil in de winkel.
    Een groot deel zit het prijsverschil zit vaak ook in verschillende marketing budgetten, en dat weet de klant.
    Nu betaalt men graag 100 euro meer voor een spijkerbroek omdat dat meer imago heeft om in rond te lopen. Maar of datzelfde nog op gaat voor een pakje boter weet ik niet.
    Bovendien heeft de reclame van de Lidl nu juist jouw bezwaar getackled, namelijk dat een verschil in kwaliteit toch ook wel proefbaar zou moeten zijn. What do you want more?

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.