Het verkeerde woord, de paasvlam en de Hemafolder in column reclameman Dick van der Lecq

‘Eén verke erd woord in Hemafolder en de Paasvlam slaat in de pan.’ Noteert reclameman Dick van der Lecq in zijn meest recente column in de Amsterdamse krant Het Parool, die hij net voor pasen schreef. ”Arme Hema is zich van geen kwaad bewust. En wil niets liever dan het iedereen naar de zin maken. Maar misschien ligt daar ook een beetje het probleem. Grote merken zijn er niet alleen voor iedereen, ze zijn ook van iedereen.” Zie het complete verhaal in de doorlees.

Dick van der Lecq in zijn net voor pasen geschreven column: ”Met Kerst weet iedereen dat het kindeke Jezus is geboren. De betekenis van Hemelvaart is ook een makkie. Maar Goede Vrijdag en Pasen is een ander verhaal. Het is niet niks, kruisiging en wederopstanding. Toch wil het lijden van Jezus, zijn dood op de heuvel Golgotha bij Jeruzalem en zijn wonderlijke verrijzenis, de Nederlander even niet te binnen schieten. Bij Pasen denkt men aan een lang weekend, Paaseieren verstoppen en Paasbrunchen. Nederland is verder twee dagen lang één grote Paasshow aan een hele lange meubel-, auto-, camper- en caravanboulevard.

”De christelijke oorsprong van onze feestdagen mag dan zijn weggezakt. Eén verkeerd woord in een winkelfolder en het land staat op z’n kop. Vorige week ging de Hema over de knie van de PVV, GeenStijl en de VVD-fractievoorzitter, omdat er geen ‘Vrolijk Pasen’ maar Vrolijk voorjaar’ op de foldercover stond. En ‘Paaseitjes’ plots ‘Verstopeitjes’ heten. De Hema was al eerder het haasje met het kunstproject El Hema, een denkbeeldige Arabische Hema. En eind vorig jaar werd het personeel bedreigd omdat de Zwarte Pieten-poppen waren vervangen door Roetveeg-pieten.

”Arme Hema is zich van geen kwaad bewust. En wil niets liever dan het iedereen naar de zin maken. Maar misschien ligt daar ook een beetje het probleem. Grote merken zijn er niet alleen voor iedereen, ze zijn ook van iedereen. Coca-Cola introduceerde een zoetere receptuur om Pepsi aan te vallen. De consument pikte dit niet en dwong de frisdrankgigant dit heel snel terug te draaien. Albert-Heijn kon stoppen met diervriendelijk halal-vlees toen de consument ontdekte dat het uit de bio-industrie kwam. Grote merken zijn publiek bezit. En dit publiek is met social media niet alleen machtiger dan ooit, maar ook altijd op zoek naar relletjes om zichzelf mee te profileren. Het maakt dan niet zoveel uit of je wel of geen hoofddoekjes, zoete cola, negerzoenen, Playboys, jodenkoeken of vrolijke Paashazen verkoopt. Het is nooit goed of het deugt niet.

”Grote publieke merken hebben overigens niet alleen veel criticasters maar gelukkig ook een grote fanclub, die het op Twitter en Facebook juist voor de Hema opneemt en de kritiek afdoet als ‘kleinzielig gezeur’. Deze beschermengeltjes heeft de Schepper in die zeven dagen toch maar weer mooi bedacht. Vrolijk Pasen!”

Aldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column onlangs in Het Parool en Adformatie. Zijn reclamebureau Etcetera in Amsterdam, waarvan hij directeur is, werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, T-Mobile en TNT.

Lees ook:Moederdag moet blijven: ook adverteerders zijn gek op hun reclamemoeders zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Reclamelente geopend verklaard door columnist Dick van der Lecq
Lees ook:Goede voornemens van reclamemakers belicht in column Dick van der Lecq
Lees ook:De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Recep Erdogan en Willem Alexander halen column reclameman Dick van der Lecq

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.