Johan Cruijff had ook wat met reclamemakers volgens Dick van der Lecq

”Iedereen had wat met Johan. Voetbalfans, journalisten, Amsterdam en … reclamemakers”. Zegt iemand die het kan weten, recla meman Dick van der Lecq, in zijn column onlangs in Het Parool. Zie een selectie van 14 commercials met Johan Cruijff hier. Van der Lecq: ”Celebrities zijn handig voor reclamemakers. Je pikt een graantje mee van hun bekendheid en reputatie, in geval van Johan een graanschuur. Want Rembrandt, Anne Frank, Van Gogh en Heineken mogen wereldberoemd zijn, ze kunnen nog niet in de schaduw staan van Johan’s voetbalschoen.” Zie de volledige column in de doorlees.Reclamecolumnist Dick van de Lecq zaterdag: “Ja, ik heb z’n naam niet verstaan, neem hem nou maar gewoon” bitste de receptioniste van reclamebureau Kuiper & Schouten op een maandagochtend in 1992. Creatieven hadden voor ABN AMRO een advertentie met een foto van Cruijff bedacht en mij opgedragen toestemming te regelen. “Ja, met Johan. Ik denk ik bel je effe over je brief en die foto. Dus DWDD, Frits Barend, Van der Laan, Ajax, Henk Spaan, Camp Nou en Sjaak Swart mogen over elkaar heen buitelen met de mooiste uitspraken, anekdotes, foto’s en filmfragmenten. Maar zelfs dit a-sportieve accountlulletje had dus wat, met Johan.

Celebrities zijn handig voor reclamemakers. Je pikt een graantje mee van hun bekendheid en reputatie, in geval van Johan een graanschuur. Want Rembrandt, Anne Frank, Van Gogh en Heineken mogen wereldberoemd zijn, ze kunnen nog niet in de schaduw staan van Johan’s voetbalschoen. ‘Where you come from?’. ‘Netherlands??’. ‘Holland?!, Ooooh you mean Crojff? Yo friend, you want coffee, cigarette??’. Over de hele wereld gingen deuren open, met Johan.

Johan op zijn beurt pikte graag ook een graantje mee uit de ruif van grote adverteerders. Voor de NS kondigde hij een nieuwe dienstregeling aan. In Spanje was hij het gezicht van verfmerk Bruguer. En in een ABN AMRO-commercial gaf hij toe dat ze bij De Bank toch meer verstand van financiën hadden ‘als ik’. Alhoewel hij graag soleerde, deed hij ook een-tweetjes. Met Van Basten voor Eurocard Mastercard En met Jan Mulder voor ING. Eind jaren zeventig figureert hij in een advertentie met de kopregel ‘Rook verstandig’ en een pakje teer- en nicotinearme Roxy Dual. Later stapt hij over op Chupa Chups-lollies. En veroordeelt sigaretten in een anti-rook campagne met de briljante constatering dat het voetbal hem alles had gegeven en het roken hem dat bijna had ontnomen. Decennia mooie reclame, met Johan.

Niet alleen Johan maar ook het verlies van Johan is van iedereen. De reclamemaker verliest een onnavolgbaar tekstschrijver en invloedrijke BN’er. Maar ook de bedenker van de wereldwijd bewierookte werkmethodiek ‘Agile en Scrum’. De methode die pleit voor snelheid, lenigheid, teamwork en provocatie wordt geclaimd door dikke managementgoeroe’s en dure McKinsey’s. Wij kennen ‘m echter al vanaf 15 november 1964. Toen Ajax1 voor het eerst speelde, met Johan.”

Aldus besluit Dick van der Lecq (foto) zijn column onlangs in Het Parool en Adformatie. Zijn reclamebureau Etcetera in Amsterdam, waarvan hij directeur is, werkt onder meer voor klanten als Bol.com, Bolletje, Essent, T-Mobile en TNT.

Lees ook:Goede voornemens van reclamemakers belicht in column Dick van der Lecq
Lees ook:‘Reclamemakers zijn altijd op zoek naar feedback’ zegt Dick van der Lecq
Lees ook:Niet alleen maar schrekken van dat TUI-spotje zegt reclameman Dick van der Lecq
Lees ook:Reclamemakers moeten ook wat doen met bloopers vindt Dick van de Lecq
Lees ook:De trend in Cannes is reclame die er niet uitziet als reclame zegt Dick van der Lecq

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.