Michiel de Ruyter zou nooit Grolsch Radler drinken volgens reclameman Scato van Opstall

In een Achterhoekse Jumbo ziet reclameman/conceptmaker Scato van Opstall vreemde blikken Grolsch bier, in een retrostijl van pakweg veertig jaar terug. Schrijft hij in een recente column als ‘Conceptman’ in de Volkskrant. Het blijkt ter ere van een jubileum. Grolsch bestaat namelijk 400 jaar. ”Dat meesterlijke bier uit Grol stond dus al in 1615 te gistMichiel de Ruyter de echteen. Dan ben je echt Nederlands alleroudste biermerk. Wacht even. Rembrandt werd in 1606 geboren. Toen hij 18 jaar was ging-ie natuurlijk meteen aan het Grolsch. WGrolsch Radleraarschijnlijk veel jonger al, want ‘geen 18, geen druppel’ was een slecht advies. Water drinken was toen levensgevaarlijk, het was eerder ‘geen druppel, geen 18′ wat bier betreft. Ook zeeheld Admiraal de Ruyter (1607), laafde zich als scheepsknechtje aan Grolsch. Net als Neerlands geniaalste wetenschappers, Christiaan Huygens (1629) en Antonie van Leeuwenhoek (1632). Die als Leidse studenten regelmatig samen childen met een fust Grolsch. Niks kater, de volgende dag vinden ze ijskoud de microscoop en het slingeruurwerk uit. Eeuwen voordat Heineken, Brand, Amstel en Bavaria bestonden, bloeiden handel, kunst en wetenschap. Allemaal dankzij Grolsch, die de Gouden Eeuw mogelijk maakte. Waarom vertellen ze dat niet? In plaats daarvan worden we op kinderachtig vermaak getrakteerd.

”Er was een oproep: film jezelf terwijl je een beugelfles open plopt, plakken wij er een leuk verjaarsfilmpje van. Plus een commercial, waarin Grolschwerknemers door de eeuwen heen hard schateren om hun eigen grappen: ‘Grolsch viert 400 jaar karakter’. Verder is er weinig te lachen in Groenlo. Uitgerekend in hun jubileumjaar verdwijnen ze als hofleverancier op smaakvolle festivals als North Sea Jazz, Down the Rabbit Hole en Lowlands.

”Maart jongstleden werd Grolsch Radler Mandarijn geïntroduceerd, bierhatersbier met 2 procent alcohol en ‘echt’ vruchtensap. Heb wel een vermoeden hoe dat komt: sinds 2008 is Grolsch geen Nederlands bedrijf meer, maar een van de tweehonderd merken van SABMiller, een ongezellig conglomeraat van brouwers. Op sabmiller.com zie je een muur vol rvs-buizen en twee laboranten in witte jassen, turend naar een erlenmeyer vol vlokkige ochtendurine. Pushing the boundaries of brewing staat erbij.

”Dat soort mensen mijmert niet over een 17de-eeuwse meester met een liter lauwe Grolsch in z’n tinnen bierpul, die de laatste penseelstreken op De Nachtwacht zet. Die denken nuchter, geef die gekke Nederlanders een paar retroblikjes voor hun lokale feestje en dan back to business: marktaandeel onder niet-bierdrinkers vergroten. Vakmanschap is geen rentmeesterschap in de wereld van global players. Op een dag drink je geen bier meer, maar Grolsch Radler. ‘Niet te zuipen, hoop dat het helpt tegen scheurbuik’, hoor ik Michiel de Ruyter mopperen.”

Aldus besluit reclameman/conceptmaker Scato van Opstall zijn column in de Volkskrant. Waarna nog een NB van hem volgt…

NB: Voor mensen die denken dat Brand Bier al in 1340 bestond, dat is niet zo. Nederlandse oudste bierbrouwerij van Nederland is de Brouwerij Panhuijs in Wijlre, sinds 1340 in gebruik. In 1871 wordt deze brouwerij overgenomen door Frederik Edmond Brand. Sindsdien is de naam Brand verbonden aan de brouwerij. Het merk Brand wordt in 1989 overgenomen door Heineken.  Brand als merknaam bestaat dus  pas sinds 1871, Grolsch bier (Bier uit Grol, het huidige Groenlo) een soortnaam die merknaam is geworden  bestaat al sinds er bier in Grol (het huidige Groenlo)  wordt gebrouwen. Als Amstel morgen een bouwerij uit 1100 koopt, is het niet opeens het oudste biermerk. Een productiefaciliteit en een naam zijn echt twee verschillende dingen!

Lees ook:Ajax-partner Amstel haakt in in Amsterdamse krant (maar in Arena wordt gewoon Grolsch-bier uit Twente geschonken)
Lees ook:Barry Hay, Jonnie Boer en Roberto Meyer in commercials Grolsch
Lees ook:Reclame voor wedstrijd hobbybrouwers van biermerk Brand
Lees ook:Geen champagne in Grolsch’ jubileumcommercial van de lach
Lees ook:400 jaar Grolsch: IJsmeesters docu en Karakter-commercial

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.