Jubileumblikken Grolsch als ode aan reclameman Gerard Brummer

Grolsch jubi blikkenGerard Brummer GrolschGrolsch blikt terug met introductie van jubileumblikken, retro designs ter ere van 400 jaar vakmanschap en karakter. En van een oud-reclameman, later Grolsch-directeur: Gerard Brummer (foto, KLIK op afbeeldingen om te vergroten). Karakter tonen en vol overtuiging vasthouden aan je ideeën – een stellige eigenschap van de heren die een cruciale rol hebben in de geschiedenis van Grolsch: Theo de Groen, Peter Kuijper en Gerard Brummer. Zo weigerde reclameman Gerard Brummer de ‘Vakmanschap is Meesterschap‘ tv-commercial te veranderen. Deze werd vervolgens één van de langstlopende en meest succesvolle tv-commercials uit de Nederlandse geschiedenis. Als ode aan Gerard Brummer, en ter ere van 400 jaar karakter, introduceert Grolsch drie bijzondere jubileumblikken die met hun retro design verwijzen naar de tijd van Brummer. Deze introductie maakt deel uit van een reeks van speciale jubileumproducten die Grolsch dit jaar uitbrengt,” aldus het perbericht. Zo komen logo’s, lettertypen en kleuren terug die in het verleden zijn gebruikt voor bijvoorbeeld verpakkingen, glaswerk en reclames. De nieuwe jubileumblikken met een inhoud van 0.5l zijn, in een gelimiteerde oplage en zolang de voorraad strekt, verkrijgbaar bij supermarkten en slijterijen met een verkoopadviesprijs van € 1,09 per stuk.

PS Vreemd, als die reclameman zó belangrijk is geweest voor Grolsch. Dat er zo weinig bekend is over Gerard Brummer. Ook/zelfs Wiki maakt geen melding van hem. Wel zoon van, Gerard Brummer Jr, ook een reclameman, ook uit Enschede.

Lees ook:400 jaar Grolsch: IJsmeesters docu en Karakter-commercial
Lees ook:Geen champagne in Grolsch’ jubileumcommercial van de lach
Lees ook:Barry Hay, Jonnie Boer en Roberto Meyer in commercials Grolsch
Lees ook:Michiel de Ruyter zou nooit Grolsch Radler drinken volgens reclameman Scato van Opstall
Lees ook:Campina, Campina/Boerenland en Grolsch juli-nomi’s Gouden Loeki

2 reacties op “Jubileumblikken Grolsch als ode aan reclameman Gerard Brummer

  1. Jan Brummer

    In het artikel over de jubileumblikken van Grolsch vraagt Michael van Os zich af waarom er zo weinig bekend is over reclameman Gerard Brummer. Wel, mijn vader was een bescheiden man die niet graag op de voorgrond trad. Het ging om Grolsch en niet om hem. In deel 1 van het in 1965 door Grolsch uitgegeven boek ‘Vakmanschap is Meesterschap’ waarvoor hij alle teksten schreef liet hij wel de naam van fotograaf Paul Huf en die van drukker Meijer – Wormerveer opnemen, maar niet die van hem zelf. Ik denk ook dat hij, indien hij nog geleefd zou hebben, niet erg blij met alle belangstelling rond zijn persoon zou zijn geweest.
    Jan Brummer

      /   Beantwoorden  / 
  2. Gerard Brummer Jr.

    Zijn onbekendheid is mede het gevolg van het feit dat de zelfverklaarde God, Menno Luiten, directeur van een toenmalig reclamebureau ‘De Zuil’ en zijn consorten kort na het plotseling overlijden van Gerard Brummer Sr. in 1975 het lef hadden om de campagne ‘Vakmanschap is Meesterschap’, ook publicitair en in eigen advertenties, snel te claimen als hun geesteskind. Ja, dat ging toen ietwat gemakkelijker dan nu. Ik verzeker u dat ‘De Zuil’ destijds door Grolsch slechts werd ingeschakeld als ‘noodzakelijk kwaad’ voor de opmaak en (verplicht voor) plaatsing van de advertenties in week- en dagbladen.

    Mooi dat de Grolsche Bierbrouwerij 40 jaar na zijn dood, refereert aan de historie van het merk en onder meer Gerard Brummer ‘de Oude’ naar waarde eert.

    Gerard Brummer Jr.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.