Bik over Saab: ‘Iets klopt er natuurlijk niet aan die overname’

Saab logoIk ben geen financieel expert, dus ik kan u niet vertellen wat dat iets precies is. Maar ik verzeker u dat er iets niet klopt.” Zegt iemand die meer verstand heeft van reclame, Manfred Bik, in  zijn wekelijkse column op BNR Nieuwsradio over de overname door Saab van Spyker Cars. Maar hij zegt wel, in zijn column vrijdag j.l.: ”Het is een merk met een prachtige geschiedenis van eigenwijs ontwerp. Een merk met een volkomen eigen standing. En dan zijn we ook nog eens een land dat invloedrijke auto-ontwerpers heeft voortgebracht die werken over de hele wereld. Dus laten we de analyses even terzijde schuiven. En gewoon, zo lang het duurt, dromen van een Nederlandse Saab.”

Manfred Bik (foto), in het dagelijks leven strateeg bij reclamebureau DDB Amsterdam: ”Er is niet voor niks al heel wat op los geanaliseerd, in de kranten en ook op deze zender, sinds het nieuws bekend werd. Hoe moeten mensen die leiding geven aan een nichefabriek van buitensporig rijke jongens-speelgoed, in vredesnaam een massaproducent van gezinsauto’s redden, wordt er dan gevraagd. Of: hoe gaat een moeder die zelf zo’n wereldberoemd financieringsprobleem heeft, ervoor zorgen dat Saab genoeg cash heeft om te kunnen investeren in nieuwe modellen? En: wat willen ze eigenlijk met een bedrijf waar voor het laatst winst werd gemaakt toen Abba nog moest doorbreken? Je kunt er moeilijk omheen: allemaal best wel relevante vragen.”

BNR-columnist Bik verder: ”En dan speelt er rondom de overnamedeal ook nog iets met het mogelijk in de toekomst verwateren van aandelen. De verleiding overheerst dus om te focussen op de stelling dat er iets niet klopt – al was het maar zodat ik straks als het misgaat in elk geval kan claimen dat ik het wel gezegd heb. Maar… eerlijk gezegd vind ik het toch aantrekkelijker om de mitsen en maren even te negeren, en even weg te mijmeren bij het idee. Want: wees eerlijk. ‘Saab in Nederlandse handen’. Dat klinkt toch geweldig? Wat je ook van Victor Muller vindt, en zelfs als je geen enorme autogek bent: ‘Saab in Nederlandse handen’, dat is gewoon stoer. Het is een merk met een prachtige geschiedenis van eigenwijs ontwerp. Een merk met een volkomen eigen standing. En dan zijn we ook nog eens een land dat invloedrijke auto-ontwerpers heeft voortgebracht die werken over de hele wereld. Dus laten we de analyses even terzijde schuiven. En gewoon, zo lang het duurt, dromen van een Nederlandse Saab.”

* De opinies weergegeven in deze columns zijn persoonlijke professionele opvattingen van ”verstokte reclameman” Manfred Bik (en vertegenwoordigen dus niet de standpunten van zijn werkgever DDB Amsterdam).

Lees ook:Bik: ‘Merk Balkenende flexibeler dan Heineken, Unilever en Shell bij elkaar’
Lees ook:Enkele reclame-uitingen ter nagedachtenis aan SAAB r.i.p.
Lees ook:‘Victor en de gemiste kans van Saab…’ (Alles is reclame)
Lees ook:Natuur en Milieu: ”Milieuclaim Saab over BioPower-motor misleidend”
Lees ook:Ministers krijgen gratis Saab BioPower aangeboden

Eén reactie op “Bik over Saab: ‘Iets klopt er natuurlijk niet aan die overname’

  1. Henk Baan

    Saab is Zweeds en blijft Zweeds. Wie het ook financiert.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.