Ohpen’s ‘Omdat alles wat groots eindigt, klein begint’-spotje

Omdat alles wat groots eindigt, klein begint.” Helaas even blijven liggen, deze fraaie Nederlandse, door Bruce St. Clair geregisseerde en geproduceerde commercial voor indexbelegger Ohpen. Die indexbeleggen voor iedereen op de kaart wil zetten. Huh? De uitleg van het pr-bureau over het spotje van reclamebureau SSSS & Orchestra: ”Nederlandse consumenten zijn actieve beleggers, maar in vergelijking met het buitenland doen ze nauwelijks aan indexbeleggen. Dat is zonde, want de alternatieven -sparen omdat de spaarrentes gekelderd zijn, en actief beleggen omdat de banken torenhoge kosten in rekening brengen- leveren niets op! Daar wil Ohpen verandering in brengen.” Maar, nogmaals, wat is nou indexbeleggen? Zie daarvoor de overlees.

Gerben Bossenbroek van LVB Networks laat me desgevraagd weten (waarvoor dank): ”Dat beleggen doen de meeste mensen in beleggingsfondsen. Dan stop je een bedrag in een bestaande pot en van dat geld koopt één expert (een goedbetaalde fondsmanager) vervolgens aandelen van verschillende bedrijven. Dat doet hij in de hoop dat die aandelen in waarde stijgen (bijvoorbeeld doordat het bedrijf in kwestie een grote winst behaalt) en hij ze vervolgens met winst kan verkopen. Sommige fondsmanagers doen dat goed, anderen gokken verkeerd en zitten met aandelen opgescheept die in totaal minder waard zijn dan de inleg van de deelnemers.

”Nu de grap. Als je het gemiddelde uitrekent van de winsten / verliezen van alle fondsmanagers, blijkt dat tussen de 80% en 95% LAGER uitkomt dan de gemiddelde stijging/daling van de aandelen die in Amsterdam worden verhandeld (de AEX index). Dus had die fondsmanager beter het mandje aandelen kunnen kopen dat in Amsterdam wordt verhandeld, in plaats van z’n eigen selectie! En dat is indexbeleggen. Je betaalt dan niet een expert om aandelen te selecteren, maar je zet een computer aan het werk om met jouw inleg dezelfde aandelen te kopen als in bijvoorbeeld de AEX (of de Engelse FTSE100, of de Franse CAC40 of de NASDAQ of whatever). Niet alleen is dat goedkoper (geen riant salaris voor de fondsmanger), het blijkt dus ook een hoger rendement op te leveren.

”Je vroeg ook of dit in Nederland veel gebeurt. Beleggen via fondsmanagers wel (of mensen gaan zelf via de bank aandelen selecteren). Indexbeleggen gebeurt nauwelijks. We lopen achter, zelfs. In Amerika belegt 30% van de consumenten via indexfondsen, in Nederland nog geen procent. En dat is de kern van de campagne.”

[PS]

Lees ook:Aandelen, vastgoed, hoe lang blijf je erop zitten, vraagt The Economist
Lees ook:Consumentenautoriteit start voorlichtingscampagne voor webwinkeliers
Lees ook:Tele2: ‘Reclame interactiever via internettelevisie’
Lees ook:Verantwoord ondernemen in de reclame bij Plus
Lees ook:Digitale televisie werkt meer reclameskippen in de hand – onderzoek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.