RTL komt met reclamevrije abonnementen voor online

Wanneer is nog onbekend, maar RTL Nederland zegt abonnementen te gaan introduceren om haar programma’s online zonder reclame te bekijken. Mensen kunnen straks kiezen: kijk ik het programma met reclame gratis, of zonder reclame tegen betaling“, aldus directeur digitaal Arno Otto tegen de Volkskrant, zo meldt MediaNed.  “Dat kan één keer, maar als je elke dag iets kijkt, is het logischer een abonnement te nemen.” Nu zijn veel uitzendingen gratis terug te zien op RTL XL, maar dan moet de kijkers zich wel door reclames ‘worstelen’. Er zijn ook programma’s die alleen tegen betaling kunnen worden bekeken, maar een keuze heeft de internetter niet. Die wil Otto bieden. Met nieuwe concurrenten als Youtube en Apple moet RTL ook vernieuwen, maar een ‘gevaar’ zijn ze volgens hem niet. “Sterker, het is een kracht: delen en samen beleven is juist positief. Kijk naar hoe The Voice nu in beleving heel anders is dan Idols tien jaar geleden was. Al die aanbieders doen niet veel meer dan wat wij al jaren doen, content delen. Ja, het is concurrentie, maar hieruit blijkt dat de mensen onze producten graag consumeren. Alleen de manier waarop we ons product naar de mensen brengen, moet veranderen.”

Het is niet duidelijk wanneer RTL begint met het aanbieden van hun programma’s in abonnementsvorm, aldus de Volkskrant. Arno Otto denkt aan abonnementsvormen, meldt deze krant, ‘want on demand ‘zit niemand op reclameonderbrekingen te wachten‘. RTL ziet ontwikkingen als het second screen (tweede scherm) als onderdeel van het nieuwe consumeren van het media-aanbod. ‘Second screen is eigenlijk niet zoveel. Social media als term; over een paar jaar gebruiken we deze term niet meer. Het is dan gewoon weer media.’

PS Over dat ‘tweede scherm’ gesproken, waarvan ik zelf veel gebruik maak: SBS gaat ‘m koppelen aan haar drie zenders SBS 6, Net 5 en Veronica, meldt Emerce. De Publieke Omroep lijkt verdeeld; de reclame-verkopers van de STER zien dat tweede scherm wel zitten, de PO zelf minder, want het kijken erop zou maar beperkt aan tv-kijken gekoppeld zijn. Emerce: ”Uit onderzoek van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) blijkt dat 60 procent van de Nederlandse tabletbezitters het apparaat wel eens tijdens het televisiekijken gebruikt, maar het slechts af en toe daadwerkelijk gebruikt voor activiteiten die te maken hebben met het programma dat wordt gekeken. In zeventig procent van de gevallen is men vooral aan het multitasken (mailen, surfen of internetbankieren).”

Lees ook:Duitse postorderaar Otto begint met Kerstblog
Lees ook:Micha Klein opent Europa’s grootste reclamescherm
Lees ook:Reclame maken voor reclameloze videodienst NLziet
Lees ook:Reclamebureau (!) wil consumptie niet stimuleren maar afremmen
Lees ook:Optreden politiek tegen vrouwelijk bloot in reclame ‘betuttelend’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.