Reclamebureau (!) wil consumptie niet stimuleren maar afremmen

Uitgerekend nu de economen bezorgd zijn over de afnemende consu- mentenuitgaven, is reclamebureau Artmiks een campagne gestart om mensen aan te sporen minder te consumeren: Less Feels Better ('minder voelt beter'). Uitgerekend een reclamebureau, dat de omzet van klanten -producten of diensten- omhoog moet jagen. En liefst zo snel mogelijk. Heel apart dus, een gewaagde postitionering. Ik ben benieuwd wat de huidige klanten ervan vinden – en of dit nieuwe opdrachtgevers aantrekt… ,,Als je succesvol bent, koop je meer, gebruik je meer, heb je meer. Helaas doet al dit 'meer' onze planeet niet veel goeds: het heeft onophoudelijke druk op energiebronnen en het ecosysteem tot gevolg'', zegt directeur Marco de Boer tegen het Nederlands Dagblad. ''Anti-reclamebureau'' Artmiks heeft Less Feels Better zelf opgezet, zonder opdrachtgever vanbuiten, zegt De Boer. De kern ervan is dat als mensen zelf de verantwoordelijkheid nemen minder te consumeren, zij zich beter zullen voelen. ,,Deze benadering past beter bij onze geïndividualiseerde samenleving dan de zoveelste verwijzing naar het milieu of arme mensen in Afrika.''

De campagne bestaat uit diverse onderdelen. Zo zijn er stickers met de tekst Spending Less Feels Better om op euromunten te plakken. Ook loopt er een actie om de CO2-uitstoot als gevolg van autorijden terug te dringen. De Boer: ,,Wij zeggen niet: je mag geen auto rijden. Wel willen we dat mensen vaker overwegen de fiets te pakken. En als je je kinderen dan toch met de auto naar het zwembad brengt, kun je misschien andere kinderen meenemen.''

Less Feels Better moet een brede opzet krijgen. Onder de noemer Eating Less Feels Better wordt minder eten gestimuleerd en Printing Less Feels Better moet het gebruik van printpapier terugdringen. De Boer tegen het ND: ,,Mensen printen soms een paar A-viertjes als ze alleen maar het adres van iemand nodig hebben. Dat kun je toch ook opschrijven?''

De campagne moet minstens een jaar gaan duren. Artmiks heeft zijn contacten aangeboord om zoveel mogelijk reclamebureaus, ondernemingen en individuen mee te krijgen. Wie wil, kan een eigen deelproject starten en ondersteunen via www.lessfeelsbetter.net.

Lees ook:Brandwonden Stichting vervroegt campagne over veilig barbecueën
Lees ook:Reclamewereld wil minder reclame, maar wel bétere reclame
Lees ook:Campagne voor auteurswet petitie ‘Mensen die maken wil je niet breken’
Lees ook:KRO: ‘Pearle misbruikt Boer zoekt vrouw in reclame’
Lees ook:‘Campagne tegen overgewicht maar deels effectief’

Eén reactie op “Reclamebureau (!) wil consumptie niet stimuleren maar afremmen

  1. Redactie, Michael

    Artmiks is geen traditioneel reclamebureau. In het Engels noemen ze zich een ”Dutch design company specialised in contemporary design for web and print.” Maar goed, design moet ook helpen verkopen…

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.