Reclame levert als enige branche omzet in in 2008 (-3,6 pct)

Leuk, de Volkskrant besteedt aandacht aan de reclamebranche. Er is zeker slecht nieuws. Inderdaad, ja. De reclamebranche is de eerste waar het slecht gaat, maar is gelukkig vaak ook de eerste waar het weer beter gaat. Volgens het CBS krijgt de reclamebranche van alle zakelijke dienstverleners de zwaarste klappen door de recessie. Hun omzet daalde in het vierde kwartaal van 2008 met 3, pct, alle andere branches noteerden nog een stijging (zie tabel). Ook de computerbranche, ook de architectenkantoren, ook de schoonmaakbranche. Minder opdrachten, lagere budgetten, en ook: meer pingelen om lagere prijzen te betalen voor campagnes. Bovendien is het betaalgedrag van opdrachtgevers verslechterd, bedrijven dus, slechter. Soms pas na 60 of zelfs 90 dagen (en salarissen worden keurig elke maand uitbetaald). Een golf ontslagen is onvermijdelijk, volgens het CBS. Dus niet alleen: freelancers eruit, jaarcontracten niet verlengd. De branch zelf verwacht ook faillissementen. Kommer en kwel dus, in zo’n leuk vak, het reclamevak. De kentering wordt in october verwacht volgens menigeen. Laten we ‘t hopen, niet alleen voor de reclamebranche.

Lees ook:CBS: omzet reclamebranche ook in 3de kwartaal onder 2010
Lees ook:Dansen in station als reclame voor tv-serie Op Zoek naar Maria
Lees ook:Hema start met reclame voor goedkope zorgverzekering
Lees ook:Oud vrouwtje niet zo betrouwbaar als oude VW Golf
Lees ook:Geen goud voor VW’s inhaak-advertentie over gouden Dafne Schippers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.