‘De journalistiek sterft uit door de commercie’ zegt Brit Nick Davies

Is het ècht zo erg? En: who the f. is die Brit Nick Davies dan wel? Ja, het is zo erg, deze geluid hoor je ook steeds vaker in Nederland. Davies (55) is onderzoeksjournalist bij een van de beste Engelse dagbladen, The Guardian, en schreef het gerucht- makende boek Flat Earth News, over het falen van de journalistiek, die in handen is gevallen van de commercie. De Volkskrant interviewde Davies, die even hier was om over zijn boek te praten. Davies: Het beroep zit in heel erge problemen en er is een duidelijk risico dat de journalistiek uit gaat sterven. Wat me zorgen baart, is dat mensen dat niet zien, en als ze het wel zien, dat ze niet inzien dat het gestopt moet worden.” En het komt allemaal door de commercie, betoogt hij. Welke commer- cie? Davies geeft de ‘nieuwe generatie’ krantenbazen de schuld, niet de adverteerders. En hij heeft gelijk: adverteerders kun je alle ruimte geven, of niet. Daar zit je zelf bij. Die krantenbazen zijn niet uit op propaganda, maar op winst, zegt hij. Davies: ”Deze eigenaren hebben verschrikkelijke schade toegebracht aan de redacties. Ze hebben hun kosten verlaagd door te bezuinigen, en hun inkomsten verhoogd door steeds meer pagina’s en bijlagen te eisen. Journalisten hebben dus geen tijd meer om hun werk te doen. Ze praten niet meer in het café met politieagenten en leraren. En vooral: ze hebben geen tijd meer om de feiten te checken, de basis van het vak.” En zo helpen ze zichzelf dood maken…

Geld is het grootste probleem, en laten die krantenbazen daar nu te weinig van hebben, wat Davies verderop in het interview vandaag ook ineens schijnt te vinden. Hij zegt vervolgens: ”Nieuwsbedrijven kunnen zichzelf niet meer bedruipen. Eerst zijn onze lezers weggelopen, vervolgens heeft internet alles gratis gemaakt en adverteerders weggehaald. De kredietcrisis verergert die problemen.”

Veel mensen denken dat de papieren krant verdwijnt, wat geweldig scheelt in de kosten. Davies, nog steeds in de Volkskrant vandaag: ”Maar kunnen  we dan genoeg geld verdienen op internet? We moeten een nieuw verdienmodel vinden, maar ik weet ook nog niet hoe.”

PS Ik ook niet (als je er tenminste van uitgaat dat je, net als vroeger, redactie en commercie ècht uit elkaar wil houden).

Lees ook:Heineken’s spoof van (later door Bavaria gespoofde) inloopkoelkastspot
Lees ook:Geen mooie modellen in Calvin Klein-reclame, maar QR-code
Lees ook:Mathilde Santing: reclame voor Fonds Psychische Gezondheid
Lees ook:Meer reclamebestedingen op internet dan op de radio in 2008
Lees ook:Jongeren hekelen reclame in nieuwe media, print en tv wel okay

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.