Navigatiesystemen introduceren reclame om de winst te verhogen

Navigatiesystemen die in Nederland verkocht worden zullen binnenkort ''contextgevoelige'' reclame weergeven. Grote bedrijven als de Albert Heijn en McDonald's kunnen een contract afsluiten waardoor het navigatie- systeem reclame laat zien wanneer het apparaat in de buurt van een filiaal komt, meldt PCM Magazine. Deze 'narrowcasting'- techniek (tegenovergestelde van broadcasting voor het algemene publiek) moet voor extra inkomsten zorgen bij de grote navigatiefabrikanten. ''Deze zien namelijk hun marges flink onder druk door goedkope Aziatische modellen die via supermarkten en bouwmarkten aan de man gebracht worden.'' Het navigatiesysteem krijgt bij elke kaartupdate nieuwe reclamebood- schappen van de bedrijven mee.Wanneer het navigatiesysteem merkt dat het zich binnen een bepaalde
afstand van een deelnemende winkel bevindt, zal het voor korte tijd de
reclame op het scherm weergeven om zo de klant te lokken. Ook wordt een
knop getoond waarmee in één keer naar de winkel kan worden gereden, aldus het blad.

''De reclameboodschappen zijn vooralsnog niet zomaar uit te zetten. Wie
geen prijs stelt op de reclameschermen zal vermoedelijke een eenmalig
bedrag moeten betalen om ze uit te schakelen. Er wordt ook nagedacht om
verschillende modellen in de winkel te zetten, met en zonder reclame,
waarbij er voor de laatste extra betaald moet worden.''  Navigatiesystemen worden vanaf 1 juni met 'narrowcasting' uitgeleverd,
wie voor de tijd een navigatiesysteem koopt heeft geluk — er zijn
vooralsnog geen plannen om de techniek ook aan oude modellen op te
dringen, aldus PCM.

Lees ook:Reclame Toyota Camry: zit er een vrouw naast je?
Lees ook:Dove vraagt vrouwen om tv-commercials te maken
Lees ook:VW’s nieuwe Scirocco krijgt echt licht in buitenreclame JCDecaux
Lees ook:Ster Extra wint Amma Award voor Beste Media-innovatie
Lees ook:‘Reclame moet als zodanig herkenbaar zijn.’ Adviezen Stichting Reclame Code

2 reacties op “Navigatiesystemen introduceren reclame om de winst te verhogen

  1. dick

    HaHa 1 april. Dit was de 1 april grap van PCM.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Misschien ben ik erin getuind, kan zijn, knap van ze, maar ik schaam me niet zo deze keer. Het klonk erg realistisch natuurlijk. Reclame toestaan in ruil voor lagere aanschafkosten, why not… Net als reclame op mobieltjes.
    Maarrreh, als het een mop is, waarom heeft de redactie van PCM dat dan (nog) niet verteld bij het eigen bericht?? Of doen ze dat pas op 2 april (:-)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.