Roorda: ‘Waar sommige merken komen, gaat het licht aan’

Waar hij komt gaat het licht aan, zei coach Aad de Mos over Marco van Basten. Je hoeft er weinig voor te doen om het volk bij voorbaat hunkerend aan je voeten te krijgen. Die merken heb je ook,  ‘'merken die licht geven als ze ergens verschijnen,'' weet reclamemaker Eugène Roorda. En soms blijft het donker. ‘'Apple en Nike geven licht, Audi en Porsche en Tom Tom geeft zelfs verblindend veel licht momenteel. H&M en Jumbo zijn lichtgevende bakens geworden en Cup-a-Soup natuurlijk ook. Google geeft licht en ook De Pers, die uitstekende nieuwe krant, heeft een waaier van licht om zich heen hangen,'' zegt hij in zijn column vandaag op BNR Nieuwsradio. ‘'Dat zijn merken

met charisma, met inspiratie en levenslust en daar worden mensen blij van. Omdat die X-factor van het merk ook een klein beetje op henzelf schijnt.''

Maar je hebt ook merken die géén licht geven, ondanks hun vlijt en goede wil, zegt Roorda, in het dagelijks levens creatief directeur/oprichter van Roorda Reclame. ‘'Opel is de best verkochte auto aller tijden, maar geeft nul licht. V&D heeft alles in huis, maar er brandt nergens een lampje. Super de Boer doet zijn stinkende best, maar het licht wil maar niet aan gaan. De kranten van PCM; staan in volstrekte duisternis. Zelfs een firma als Philips die nota bene in licht doet schijnt zelf allesbehalve. Het zijn prima merken die prima producten maken, ongetwijfeld prima werkgevers, en/of aantrekkelijke beursfondsen, maar het licht wil maar niet schijnen.''

Het advies van Roorda vandaag in zijn BNR-radiocolumn: ‘'Zet ons merk in het volle licht, zou daarom de ideale briefing zijn voor elk communicatiebeleid. Communicatiebeleid wordt daarmee in feite: lichtbeleid. Hoe dat gebeurt maakt geen bliksem uit, het enige wat mensen willen is in het volle schijnsel staan. Marketing is, op de keper beschouwd, een liefdesvak geworden.''

Terug naar het licht rondom mensen. ‘'Je mag zelfs fouten maken, lelijk of autistisch zijn, zelfs een uitgesproken slecht mens zijn, het maakt allemaal geen donder uit. Je geeft licht, daar gaat het om. Je charisma is je grootste asset; waar jij verschijnt focust alle aanwezige energie zich op jou en jou alleen.''  Van Basten heeft dus dat lichtgevende. Roorda: 'Wouter Bos had het een poosje maar heeft het allang niet meer.. goh wat is die man donker geworden in een paar maanden tijd. Jan Marijnissen daarentegen leefde decennia lang in volkomen duisternis maar schijnt nu ineens als een Parijse showgirl in de volle schijnwerpers.''

 

Lees ook:Zorgen voor reclamemakers: A-merk verliest statuur in supermarkt
Lees ook:Reclamemaker Roorda: ‘Macht is allang aan de markt’
Lees ook:Roorda: ‘Droomde marketingjury van Gsus-meisje?’
Lees ook:Roorda: ‘De fabriek kan afbranden, als ze maar van het logo afblijven’
Lees ook:Reclameman Roorda over EG-kritiek op ‘oude’ Biertje?-campagne

4 reacties op “Roorda: ‘Waar sommige merken komen, gaat het licht aan’

  1. Bahzeg

    Leuk dat licht voor van Basten, nou moet het Nederlands Elftal nog het licht zien. Wordt tijd, na al dat oogverblindend afschuwelijke voetbal.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Goed opgemerkt, kan niet anders zeggen. Het gaat toch om het Nederlands elftal, niet om de coach, als je een voetbalteam erbij haalt.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jos

    Ik ben het helemaal met Roorda eens. Alleen Van Basten is, denk ik, een ongelukkig voorbeeld. Dat is iemand waarvan het licht nu toch echt tamelijk snel uitgaat, voorspel ik.

      /   Beantwoorden  / 
  4. B.J.P. van der Mieden

    Geachte heer Roorda,

    Een boeiend en aansprekend artikel. Wat is dan volgens u de betekenis van charisma en van de x-factor waardoor het licht daar wel schijnt en wat schijnt er dan precies op henzelf / de ander? Ik hoop een reactie van u te mogen ontvangen.

    Met vriendelijke groeten,

    Bert-Jan van der Mieden.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.