Reclameman Roorda over EG-kritiek op ‘oude’ Biertje?-campagne

Reclamemaker en radiocolumnist Eugene Roorda maakt zich druk over het feit dat de Europese Commissie Heineken wil aanpakken omdat dat ''oude'' Biertje?-campagne niet door de beugel kan. ''Reclame hoort bij onze vrije keuzesamenleving, zoals knijpers bij de waslijn. Zelfs begra- fenisondernemers en rechtsbij- standadvocaten maken reclame, tegenwoordig zelfs hele televisieprogramma’s om ons te beïnvloeden in onze keuzes. Daar kun je voor of tegen zijn: het is zo. De markt is er allang met de bal vandoor, de nieuwe betuttelaars scharen zich rond een oud biertje,'' aldus Roorda vrijdag in zijn column op BNR Nieuwsradio.

Discussies over wat reclame wel of niet vermag zijn decennia oud en steken nu en dan de kop op. Afhankelijk van maatschappelijke oprispingen bepaalt de politiek immers haar agenda, zegt Roorda.
''Meestal liggen de verwijten erg voor de hand. Reclame zou opwekken tot sociaal en zelfs seksueel succes. Het belooft dingen die niet waar zijn. En het verleidt mensen het kopen van spullen die ze niet nodig hebben. Om die discussie voor eens en voor altijd af te ronden: Dat is allemaal waar.''

Roorda, in het dagelijks leven creatief directeur en oprichter van Roorda Reclame: ''Wij van de reclame bedrijven de kleine kunst van het grote verleiden.
En doen dat voor opdrachtgevers die daar commercieel garen bij spinnen. Die opdrachtgevers zijn uitstekende bedrijven als Heineken, Rabobank en Unilever die met hun merken geld willen verdienen. Dat mag en dat moet zelfs; het zijn per slot van rekening ook nog eens hele grote werkgevers. Persoonlijk kan ik u melden dat ik zowel reclamedader als reclameslachtoffer ben
.''

De BNR-columnist scheert zich ''met groot genoegen al 40 jaar met Gilette, wrijf royaal
Hugo Boss onder beide oksels en wordt zielsgelukkig van een Sixpack
Palm Bier in de ijskast. Om nog maar te zwijgen van het grote genot dat mij ten deel valt als ik een fijn pak koop van mijnheer Corneliani
.'' Reclame hoort immers bij onze vrije keuzesamenleving, zegt hij.

 

Terug naar Heineken. Roorda: ''De succesvolle “Biertje” reclame
van Heineken is al en breed vervangen door een nieuwe en volgens mij
nog betere campagne onder de noemer: Serving the Planet. Iedereen op
de wereld weet dat behalve de suffende Europese commissie die er nu
ineens een kwestie van probeert te maken. Waarvan dan? Van Biertje!''

''U begrijpt het al: het gaat over drank
dat is sowieso een dankbaar onderwerp. Het gaat over reclame, ook dat
is een prima kop van Jut. En wereldspeler Heineken is in het spel;
kortom een heerlijk cocktail voor een politiek hypje. Met urenlange discussies in parlement. En uiteraard binnenkort boeiende
kamerdebatten over nieuwe EU richtlijnen over reclame voor alcohol
.''

Maar de markt is er dus allang met de bal vandoor.

 

Lees ook:Reclamemaker Roorda: ‘Macht is allang aan de markt’
Lees ook:‘Biertje?’-reclame mag niet van PvdA, maar is allang van de buis!
Lees ook:Brussel wil Heineken’s Rudi aanpakken, maar hij is jaren van tv af
Lees ook:Politieke reclame: ‘Vorm gaat altijd boven inhoud’
Lees ook:Roorda noemt Haagse drukte over leenreclame ‘potsierlijk’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.