Voedingsmarketeers moeten zelf kinderreclame aan banden leggen’

Er gebeurt al heel wat voorlichtingswerk om kinderen te wijzen op de noodzaak van veel bewegen en gezond eten, maar ‘'het zijn toch vooral de marketeers in de voedingssector die hun verantwoorde- lijkheid moeten nemen. Al was het maar om rigoureus overheidsingrijpen te voorkomen, zoals een algeheel verbod op kinderreclame.'' Dat schrijft Martin van der Sluis, programmamanager marketing- communicatie bij opleidingsinstituut SRM vandaag in een opinie-artikel in het Financieele Dagblad. ‘'Scherp als eerste de gedragscode (voor voedingsreclame gericht op kinderen) aan. De huidige laat te veel ruimte voor twijfelgevallen en stimuleert het opzoeken van de grenzen

ervan. Vergemakkelijkhet keuzeproces van ouders: ontwikkel een energielogo dat in één oogopslag duidelijk maakt hoeveel calorieën het product bevat en zet dat op de verpakking.''

Maar Van der Sluis heeft meer peilen op zijn boog. ‘'Stop met het bewust stimuleren van de zeurfactor. Dus geen reclame meer gericht op de jongste doelgroep tot 9 jaar, een groep die nog nauwelijks verschil ziet tussen reclame en de gewone programma's en dus extreem ontvankelijk is voor commerciële boodschappen. Stop ook met de claims die ouders op het verkeerde been moeten zetten. Snoepjes met veel fruit en vitaminen! En 80 procent suiker. Ten slotte: laat de afdeling productontwikkeling met alternatieven komen, rekening houdend met de definities van gezond en ongezond voedsel,'' zegt de SRM-er in het FD. 

''Sinds 2005 is er weliswaar een gedragscode voor voedingsreclame gericht op kinderen, maar de code is vrijblijvend, zonder sancties en er wordt dus creatief mee omgegaan. Zo mag Spongebob zelf geen ijsjes meer aanprijzen, maar er staat nergens dat de voice-over niet mag zeggen: 'Spaar de Spongebob-stickers in de verpakking'.''

Lees ook:K3 verzocht kinderreclame voor ongezonde voeding te stoppen in Alliantie-campagne
Lees ook:AD: ‘Unilever past voedselreclame richting kinderen tot 12 jaar aan’
Lees ook:‘Reclame beïnvloedt het eetgedrag kinderen significant’
Lees ook:ReclameWijzer leert ‘bewust’ omgaan met reclame richting jeugd
Lees ook:Reclame ‘draagt weinig bij aan slechte eten kinderen’

3 reacties op “Voedingsmarketeers moeten zelf kinderreclame aan banden leggen’

  1. Ellen

    Natuurlijk heeft hij gelijk, een verbod op reclame getarget op de jongste kinderen door gebruik van stripfiguren zou een goede zijn. Zou het de ouders ook makkelijker maken.
    Wel grappig dat van der Sluis zich m.n. op de ouders lijkt te richten: zij moeten sneller het aantal calorieen kunnen zien (sinds wanneer is alleen dat leidend?), en er mogen geen claims meer worden gemaakt die óuders op het verkeerde been zet.
    Als dit inderdaad nodig is (we zijn als ouders toch niet helemaal achterlijk??), dan klinkt het alsof er m.n. een voorlichtingscampagne richting ouders nodig is! Hoe om te gaan met zeuren, en wat is wel/niet verantwoord ‘snoepgoed’!

      /   Beantwoorden  / 
  2. Jos van Lempd

    Een off topic tip: rechtsklikken op SponsBob en je hebt weer een mooi MSN-identificatie-plaatje. SponsBob rulezzz.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Jos van Liempd

    maar me eige naam goed intikke, da luk dan wer nie. teveel kinderfood gegeten, denk ik.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.