Opel maakt meeste reclame, maar VW verkoopt meer

Volkswagen verkoopt meer auto's in Nederland, maar Opel geeft veel meer geld uit aan reclame. Raar, maar waar. Als we het RANG- LIJSTJE van Nielsen Media Research i.s.m. Aumacon, met daarop de 25 grootste reclame-spenders onder de automerken, mogen geloven dan. Werd gepubliceerd op autoblog.nl. De lijst geeft wel de bruto bedragen per merk, dus exclusief kortingen verstrekt aan de media (en die zijn doorgaans aanzienlijk). Veel werd gemeten, maar niet alles. Internet niet, maar ook evenementen en sponsoring niet. Niet onmogelijk dus dat die bruto getallen de netto-cijfers benaderen, als je dat allemaal meetelt. In totaal werd voor de 25 bruto 259.7 miljoen euro aan reclame uitgegeven vorig jaar, waarvan ruim de helft naar het medium televisie ging (136.9 miljoen). Opel

gaf  vorig jaar in ons land 26.1 miljoen euro uit, gevolgd door Peugeot met 19.6 miljoen, Renault met 17.6 miljoen, Toyota met 16.3 miljoen en de hekkensluiter van de top-5, Citroen, met bijna 16 miljoen. Onderaan de top-25 staat Chrysler met 2.4 miljoen. Opmerkelijk is ook dat terwijl Mercedes-Benz de 11e plaats inneemt, rivaal BMW de lijst niet eens haalde. En Volkswagen dan? 10e, met 10.6 miljoen euro aan bruto-reclameuitgaven in 2006, volgens Nielsen MR/Aumacon.

Autoblog voegt toe dat de reclame-uitgave per verkochte auto verreweg het hoogst was voor Toyota's luxe merk Lexus (ruim 2.300 euro maar liefst). Mercedes gaf ruim 800 euro uit, ter vergelijking, en Audi bijna 300 euro. Het blog schat de reclame-uitgave per verkochte BMW onder de 180 euro, maar dat lijkt mij veel en veel te laag (ook dat van die andere merken dus). Zoals ik al zei: er komt nog zoveel bij dat niet wordt gemeten in de massamedia. En het is maar wat je onder media verstaat tegenwoordig.

Wat wordt wel gemeten door Nielsen/Aumacon? Televisie, radio, dag- en nieuwsbladen, publiekstijdschriften, vaktijdschriften, folders en buitenreclame.

Lees ook:Bruto reclamebestedingen in media 3,9% omlaag in 2012
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in Nederland voor ´t eerst boven 6,1 miljard
Lees ook:Unilever ‘s lands grootste adverteerder – voor KPN
Lees ook:Toeval troef bij media-uitgaven politieke partijen
Lees ook:Unilever blijft verreweg grootste adverteerder van Nederland in 2007

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.