Bruto reclamebestedingen in media 3,9% omlaag in 2012

De bruto* reclamebestedingen in de media, met uitzondering van online, daalden met 3,9% tot €6,06 miljard in 2012 als gevolg van de economische malaise. Het jaar daarvoor was er nog sprake van een marginale stijging van 0,4% ondanks dat er toen ook al sprake was van economische tegenwind. Dat meldt het persbericht op basis van het Jaarrapport Bruto Mediabestedingen 2012 van onderzoekbureau Nielsen dat binnenkort uitkomt. Opvallend is dat ook tv, volgens Nielsen ‘normaal gesproken het laatste advertentiemedium waarop grotere adverteerders bezuinigen’, een daling lieten zien vorig jaar, met 8,3% tot €3,13 miljard. ”Door het grote aandeel van televisie in de totale bruto media(=reclame) bestedingen kan de daling in 2012 grotendeels aan televisie toegeschreven worden. Zonder die daling bij tv zouden de totale bestedingen op een ’0′-groei uitkomen.” Meer in overlees, inclusief drie tabellen, incl. top 10 adverteerders.Ook opvallend in de rapportage van Nielsen over 2012: dagbladen, het tweede mediumtype gemeten in bruto reclamebestedingen, noteerde een stijging van 4,2% tot €918 miljoen. De reclame-omzet wordt daarnaast gemeten in radio (+2%), bioscoop (-33%, maar wel het kleinste mediumtype), publiekstijdschriften (-9%), vaktijdschriften (-4%), sponsored magazines (-13%), folders (+3%) en out-of-home/buitenreclame (+ 6%).
,5 pct in het derde kwartaal. ”

*  ‘Bruto’ betekent dat uitgegaan wordt van de tariefkaart van de media, dus kortingen en individuele prijsafspraken worden buiten beschouwing gelaten.

KLIK op tabellen om ze wat te vergroten.

[PS]

Nielsen reclamebestedingen bruto 2012

Nielsen per branche 2012

Nielsen top 10 adverteerders 2012

Lees ook:Reclame-bestedingen 4 pct omlaag in 4de kwartaal 2008
Lees ook:Reclame besteed in media 5,6% omlaag in eerste helft dit jaar
Lees ook:Ondanks economische groei blijven reclamebestedingen stabiel in 2015
Lees ook:Bruto reclamebestedingen 9,5% omhoog in eerste halfjaar
Lees ook:Dankzij tv en online: minimale 0,3%-stijging reclameuitgaven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.