Toeval troef bij media-uitgaven politieke partijen

Het is vast toeval, maar de drie politieke partijen die in de week van de verkiezingen het meest hebben uitgeven aan campagnes in de media zijn ook de partijen die flink wat zetels verloren hebben. En, vast ook toeval, de partij die de meeste zetels heeft verloren, de PvdA, heeft in week 47 het meest uitgegeven. Dat blijkt uit de Politieke Media Barometer van Nielsen Media Research. Verliezer VVD

eindigde tweede op het lijstje. Het CDA, dat weliswaar de grootste partij is gebleven, maar ook zetels verloor, eindigde derde in de week. Alle uitgaven waren uiteraard geconcentreerd op het begin van die onderzoekperiode (20-22 november).

Gemeten zijn de bruto media bestedingen. Dat zijn de uitgaven waar de kortingen -want onbekend- nog niet vanaf zijn gegaan. Zo wordt wat de mediadruk heet gemeten. 

De PvdA gaf in week 47 nog 299.788 euro uit (bruto dus) in de media, gevolgd door de VVD met 251.534 euro en het CDA met 185.527 euro. Opvallend was de VVD het leeuwendeel uitgaf aan tv-reclame (169.3132 euro). Ook het CDA had een voorkeur voor tv (123.936 euro). De PvdA echter schakelde ook, naast tv (132.714 euro), de dagbladen intensief in om campagnes te plaatsen (121.011 euro). De VVD deed niets op de radio, de andere twee partijen bestemden elk rond de 50.000 euro voor dat mediumtype, blijkt uit de cijfers van Nielsen Media Research.

 

Lees ook:Nielsen: Partij voor Dieren duurste campagne
Lees ook:Opel maakt meeste reclame, maar VW verkoopt meer
Lees ook:Unilever weer grootste adverteerder van Nederland in 2009
Lees ook:Netto online reclameuitgaven 10,3 pct omhoog in eerste helft 07
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in media 3,9% omlaag in 2012

2 reacties op “Toeval troef bij media-uitgaven politieke partijen

  1. Tom

    Waarschijnlijk is het precies andersom en daarmee minder toevallig: dat de partijen die er het slechtst voor stonden op het laatst nog (tevergeefs) probeerden met campagnes het tij te keren.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Inderdaad, best mogelijk, Tom. En de SP zette natuurlijk een hele andere vorm van (gratis) reclame in, pr geheten. Heel slim. Werkte ook goed, misschien wel beter (:-)

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.