Olaf Zwetsloot: ‘Reclamewereld is oogverblindend wit’

De reclame die wordt gemaakt is misschien kleurig, maar de makers zijn zo wit als wat. ‘’Bij  reclamebureaus in Amsterdam, het epicentrum van de Nederlandse reclame-industrie, heerst bijna zonder uitzondering een blanke mono-cultuur. Hoog tijd voor een actief en concreet diversiteitsbeleid,’’ meent Olaf Zwetsloot, zelf reclamemaker, beweert dat, in een artikel in vakblad Adformatie. Ook de Nederlandse reclamewereld verkeert in de greep van

een wereldvreemd provincialisme, zegt hij. ‘'Ook daar zijn de luiken gesloten. Terwijl in de maatschappelijke discussie de integratie een hot issue is, kraait er in de blanke, mono-culturele bureauwereld geen haan naar – diversiteit op de werkvloer is er geen prioriteit, zo blijkt.''

Hoe komt het toch dat de samenleving zo opvallend gemêleerd is en de reclamewereld, op de schoonmakers na, zo ''oogverblindend'' wit? ‘'Een merkwaardig fenomeen, zeker als je kijkt naar creatieve sectoren als de literaire wereld en de stand-up comedy-scene, waar talenten uit minderheidsgroepen wél floreren.'' Die vraag laat zich niet eenvoudig beantwoorden, aldus Zwetsloot in het artikel. ‘'Het zou kunnen dat talent uit minderheidsgroepen door sociale en culturele verschillen onopgemerkt blijft, of – om wat voor reden dan ook – geen toegang krijgt tot netwerken van ‘ons soort mensen'. Ook een andere soort humor, vaak het scharnierpunt van een reclame-uiting, speelt een rol'', vermoedt hij.

Het kan namelijk wel. Copywriter/zelfstandig communicatie-adviseur Zwetsloot wijst op in Amsterdam gevestigde bureaus als Wieden + Kennedy, StrawberryFrog, KesselsKramer en 180. Die hebben bewezen dat multi-culturele teams juist strategische voordelen bieden, ‘'sterker nog, onontbeerlijk zijn bij het voeren van effectieve campagnes, zowel in Nederland als wereldwijd.''

Multi-culturele teams zijn volgens Zwetsloot de toekomst van de communicatie. ‘'Ze hebben een grotere bandbreedte voor ideeën dan mono-culturele teams en een scherper oog voor culturele nuances. Omdat ze zelf een meer getrouwe afspiegeling zijn van de etnisch, sociaal en cultureel gedifferentieerde markten waarvoor ze campagnes maken, kunnen ze deze beter begrijpen en dus beter bedienen. Daarom is meer diversiteit op de werkvloer een verrijking voor het vak.''

 Nu maar hopen dat de branche naar gekleurd talent gaat shoppen. Zwetsloot: ''Anders bestaat het risico dat de reclamehoofdstad van Nederland op een dag wordt gezien als de provinciehoofdstad van Harry Potterland. Hoe gênant.''

Lees ook:Uitmarkt Amsterdam komt er weer aan meldt affiche
Lees ook:Multi-Vlaai maakt reclame met Wilder’s vlaai voor Bea
Lees ook:Performance pianist Evander en danser Toon op Uitmarkt meldt ABN Amro-advertentie
Lees ook:Tentoonstelling ReclameKlassiekers in Beurs van Berlage
Lees ook:Samen tegen racisme nieuwe Champions League-spot EC/Uefa

3 reacties op “Olaf Zwetsloot: ‘Reclamewereld is oogverblindend wit’

  1. Ellen

    *applaus*…
    Daarbij zal diversiteit steeds meer niet alleen een verrijking, maar vooral ook een noodzaak worden. Juist om die doelgroepen (met hun eigen humor, ‘het scharnierpunt van een reclame-uiting’) te kunnen bereiken. Vergt alleen inderdaad, zoals Zwetsloot zelf al aangeeft, een concreet en doordacht diversiteitsbeleid. Niet alleen in je aanname-proces, maar ook in de begeleiding daarna….

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    @Ellen: nou, en van goed begeleiden, daar weten reclamebureaus alles van, maar niet heus. heb zitten dubben of dit artikel iets was voor dit blog, in ieder geval wat te lang zie ik nu.
    zou eigenlijk ook op adfoblog moeten staan, misschien kan ik dat alsnog regelen. fijn dat je reageert, maar misschien dat er bij adfoblog (meer) bureaumensen inhaken. en jij ook weer, wellicht.
    zo, nu naar voetbalveld met jongste zoon, 9 uur thuis op zondagmorgen… gelukkig is het droog.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Ellen

    @Michael.. uhm.. je vraagt wel niet om mijn mening, maar ‘never stopped me before’ ;-) ).. Qua titel ‘reclamewereld’ past het hier zeker, qua publieksblog inderdaad weer minder. Misschien als je er een aardige multi-culti advertentie bij zou vinden?
    Adfoblog zou inderdaad (ook) een heel goede zijn!!

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.