Nieuwe alcoholreclame TV/print: ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’.

Per 1 juli 2008 zal de nieuwe, fermere ''educatieve slogan'' Alcohol onder de 16, natuurlijk niet de huidige verplichte slogan Alcohol onder de 16, nog even niet vervangen bij reclame-uitingen voor zwakalcoholhoudende dranken. Voor dranken met meer dan 15 pct alcohol blijft de huidige Geniet, maar drink met mate slogan van kracht, meldt STIVA, het lobbyorgaan van de drankindustrie. Per 1 juli moet ook op printuitingen een educatieve slogan getoond te worden. Tot nu toe was dit alleen het geval bij tv-commercials. Voor bestaand printmateriaal geldt een overgangstermijn van 6 maanden. “Met deze nieuwe slogan

wil de branche stevig neerzetten dat jongeren onder de 16 jaar geen
alcohol moeten drinken. Niet drinken onder de 16 moet de
maatschappelijke norm worden. We moeten die boodschap zoveel mogelijk
blijven herhalen. Vandaar dat we de nieuwe slogan onder zoveel mogelijk
uitingen zullen gebruiken
”, aldus STIVA-directeur Ingrid van
Engelshoven.

Blauw Research heeft in opdracht van STIVA onderzoek
gedaan naar de waardering van de educatieve slogan ‘Alcohol onder de
16, natuurlijk niet’ onder ouders, 480 respondenten, en jongeren, 477
respondenten. Uit het onderzoek bleek dat ruim 70 pct van de ouders de
slogan waardeert als ‘goed’ en bijna een kwart van de ouders gelooft
dat de slogan ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’ tot meer
bewustwording leidt dan de oude slogan. Van de jongeren vindt 64 pct dat
de boodschap ‘drink geen alcohol onder de 16 jaar’ het duidelijkst
wordt overgebracht door de nieuwe slogan.

Per 1 juli zijn in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken ook
voorschriften opgenomen over de opmaak, positie en formaat van de
slogans, aldus de organisatie in een persbericht.

Lees ook:‘Anti-alcoholcampagnes ook voor ouders’ – Gezondheidsinstituut
Lees ook:Logo ‘Geen 16? Geen druppel’ verplicht in alle alcoholreclame
Lees ook:Anti-alcohol slogan ‘Nog even niet’ langer in beeld
Lees ook:Heineken spreekt ouders aan over ‘alcohol onder de 16′
Lees ook:Klink: Nog onduidelijk of (alcohol) ‘buzzen’ vorm van reclame is

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.