Omzet radioreclame 11,5% omhoog in 2e kwartaal

De netto reclamebestedingen op de radio -dus met alle kortingen verrekend- zijn in het tweede kwartaal van dit jaar met liefst 11,5% gestegen vergeleken met dezelfde periode in 2013, meldt het Radio Advies Bureau (RAB) in een persbRAB logo turn up the radioericht. Hiermee komen de totale netto radiobestedingen in Q2 uit op €65,7 miljoen. Onderdeel daarvan, de non-spot bestedingen -buiten de reclameblokken om, zoals sponsoring- groeiden zelfs 15%, tot bijna €4 miljoen. Volgens RAB-directeur Lidewij Hentenaar is in het tweede kwartaal, een periode van voortgaand economisch herstel en de WK Voetbal-effecten, het aantal radio-adverteerders toegenomen met 5%.” In totaal waren er in het tweede kwartaal van dit jaar 990 adverteerders op de Nederlandse radiozenders. Bovendien lag het campagnebudget per adverteerder gemiddeld 4% hoger dan in het tweede kwartaal in 2013.”  Het medium radio is opnieuw  een goede aanjager van campagne-effecten gebleken, laat Hentenaar weten. ”In het tweede kwartaal – met het WK voetbal – besteedde de retailbranche wederom het meest op radio. Deze branche liet een groei zien van liefst 18,5% t.o.v. het tweede kwartaal 2013,” aldus het persbericht.

De top drie branches voor wat betreft radioreclame is gelijk aan vorig jaar, meldt RAB voorts. ”Met op nummer twee de transportbranche en op nummer drie financiële dienstverlening. Een opvallende stijger is de telecombranche; van een zevende plek vorig jaar, naar een vierde plaats dit jaar. Met name Vodafone en Telfort met hele heldere prijswinnende concepten in de vorm van verhalende radio commercials laten zich van hun goede kant horen.”

In de eerste helft van dit jaar bedroegen de totale netto reclamebestedingen op de radio €113.3 miljoen. Dat is bijna 8,5% meer dan in januari t/m juni 2013. Van dat bedrag kwam €7,2 miljoen voor rekening van non-spot. Dat is 24,1% meer dan in de eerste helft van vorig jaar.

 

Over het RAB

Het RAB (Radio Advies Bureau) is de marketingorganisatie van alle landelijke en regionale, publieke en commerciële radiostations, licht hetzelfde persbericht toe, ”en staat voor het vermarkten van radiokennis & inspiratie van nu en van morgen voor de adverteerder en haar adviseurs.” RAB is één van de opdrachtgevers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en biedt ondersteuning aan adverteerders, reclame- en mediabureaus om effectieve en creatieve radioreclame te maken.

Lees ook:Neergang radioreclame gestopt in tweede kwartaal 2013
Lees ook:Omzet reclame op radio licht lager in eerste kwartaal
Lees ook:Groei radioreclame zwakt af, maar ‘non-spot’-deel zit in de lift
Lees ook:Herstel reclamebestedingen op radio in derde kwartaal 2013
Lees ook:Omzet tv-reclame in tweede kwartaal 2011 naar recordhoogte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.