Europese reclamebestedingen herstellen (maar wel -3.8%)

De internationale reclamebestedingen zijn met 3.2% gestegen in de eerste drie kwartalen van het afgelopen jaar, maar in de moeilijkheden verkerende Europese reclamemarkt werd een daling van 3.8% daling genoteerd. Aldus meldt onderzoekbureau Nielsen’s kwartaal rapport Global AdView Pulse. M&ME, dat bericht over de cijfers, ziet als lichtpuntje voor Europa een herstel in het derde kwartaal: de dalingEuropese reclame stats 2013 van 0.4% vergeleken met hetzelfd kwartaal van 2012 was het laagst van het jaar. De kanteling was overigens al voorspeld in Nielsen’s rapport over het tweede kwartaal,van 2013. In schril contrast daarmee: in de Azië-Pacific regio floreert de reclamemarkt. De bestedingen stegen liefst 7% in het derde kwartaal, vergeleken met hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor. De belangrijke NoordAmerikaanse markt toonde een beperkte stijging van 1.7% in het kwartaal. Beperkt omdat er vorig jaar veel verkiezingsreclame te zien was in de VS. Nielsen is benieuwd, en wij ook, of het Europese herstel zich voortzet in het laatste kwartaal van 2013. Bijgaand staat geeft de veranderingen in de diverse regio’s in het derde kwartaal aan, vergeleken met kw3 in 2012.

 

Lees ook:Kredietcrisis en economiekrimp: geen effect op reclamebesteding
Lees ook:Reclame-bestedingen 4 pct omlaag in 4de kwartaal 2008
Lees ook:Scherpe 7,3% omzetdaling tv-reclame in derde kwartaal
Lees ook:Aantal personeelsadvertenties daalt weer in kw3, ook op internet
Lees ook:Bruto reclamebestedingen in media 3,9% omlaag in 2012

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.