Overheidscampagne wijst op risico’s smartphone in verkeer

Rijdend bellenRijdend bellen grotereHoud in het verkeer je aandacht op de weg en niet op je smartphone. Dat is de boodschap van de publiekscampagne, gemaakt door reclamebureau N=5, die vandaag van start is gegaan. In de campagne van het ministerie van Infrastructuur en Milieu worden automobilisten en fietsers via onder andere radio- en televisiespots gewezen op de risico’s van het handmatig gebruik van de smartphone in het verkeer. De campagne wordt met diverse activiteiten ondersteund door onder andere Veilig Verkeer Nederland, de grote telecom-providers en de verkeersveiligheids- organisatie voor jongeren Team Alert.

Bij deze campagne is sprake van een brede samenwerking tussen de Rijksoverheid, provincies/gemeenten, politie/Openbaar Ministerie, maatschappelijke organisaties, drie grote telecomproviders en andere relevante bedrijven, meldt een persbericht. Deze netwerkaanpak is zichtbaar in een reeks samenhangende activiteiten die tijdens de campagneperiode plaatsvinden:

  • Veilig Verkeer Nederland gaat op verschillende manieren actieve samenwerking aan met de telecomproviders KPN, Vodafone en T-Mobile, met de leasebranche en grote bedrijven met een eigen wagenpark.
  • De ANWB besteedt aandacht aan de campagne in een redactioneel artikel in het oktobernummer van de Kampioen, in de digitale I-Kampioen en op de website anwb.nl.
  • Jongerenorganisatie TeamAlert neemt het onderwerp ‘aandacht op de weg’ op in zijn bestaande educatieprogramma’s voor het voortgezet onderwijs, met als primaire doelgroep jonge fietsers. Ook gaat TeamAlert acties houden op locatie en via social media.
  • KPN, Vodafone en T-Mobile ondersteunen de campagne met bannering en aandacht in hun online en social media. Waar mogelijk zullen zij er ook in hun winkels aandacht aan besteden.
  • De politie zal tijdens de campagneperiode intensief controles uitvoeren op handheld gebruik van de smartphone.
  • Provincies en gemeenten dragen actief bij aan de campagne door o.a. de inzet van posters, attentieborden en aandacht in lokale media.

Wist je dat …

  • 8 miljoen Nederlanders een smartphone hebben en dat de helft daarvan de smartphone onderweg gebruikt?
  • het gebruik van de smartphone in het Nederlandse verkeer leidt tot enkele tientallen doden en honderden gewonden per jaar?
  • 1 op de 3 Belgen, Nederlanders, Amerikanen en Britten zegt weleens achter het stuur van de auto de smartphone te gebruiken voor e-mailen en social media?
  • ongeveer de helft van de Nederlandse fietsers wel eens een bericht leest tijdens het fietsen en 35% wel eens een bericht verstuurt?
  • uit onderzoek onder automobilisten blijkt dat gebruik van de smartphone voor lezen en schrijven van berichten het risico op een ongeval minstens 25 keer vergroot (sommige studies komen zelfs uit op 160 keer groter)?
  • het aantal verkeersongevallen in Abu Dhabi met 40% daalde toen in oktober 2011 het BlackBerry-netwerk van de Verenigde Arabische Emiraten uitviel?
  • bij 1 van de 10 fietsongevallen met letsel het gebruik van de smartphone een rol speelt? En dat dit bij jongere fietsers zelfs twee keer zo hoog is?
  • PS  Goed blog, Reclamewereld?

Lees ook:Met Fietsmodus app is jeugd bereikbaar in ‘t verkeer-spotje overheid
Lees ook:Laat je niet afleiden-reclame: ‘Hallo jongen, met je moeder’
Lees ook:Schokspot ‘Vlieger & meisje’ Veilig Verkeer Nederland opnieuw gemaakt
Lees ook:Ben je Bob, zeg het hardop! ook bij het voetbal en tijdens zangavond zeggen spotjes overheid
Lees ook:Schaatser Bob wordt ambassadeur Bob-campagne

Eén reactie op “Overheidscampagne wijst op risico’s smartphone in verkeer

  1. Theo

    Hi, ik rijd veel op de weg (privé en op de touringcar) maar zie dagelijks mensen hun telefoon hanteren. Het verwachtings-patroon was overvolle parkeerplaatsen langs de snelwegen, deze staan helaas vol met anders dan dat. Voor mij is dit een niet geslaagde reclame.
    Groet Theo

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.