‘Laat kind niet doodvallen’-spotje met Eric Clapton’s ‘Tears in Heaven’

Na de vallende oudjes, de vallende jonkies. Jaarlijks belanden 3.000 kinderen in het ziekenhuis na een val van hoogte, aldus Consument en Veiligheid. Vandaar deze informercial, met muziek van Eric Clapton en zijn beroemde liedje Tears in Heaven, maar niet op YouTube, om copyright-redenen, dus even DOORKLIKKEN naar de C&V-site (apart, want het nummer sec is overigens gewoon op YouTube te beluisteren, hier bijvoorbeeld). C&V’s Valwijzer-campagne is erop gericht om ouders met kinderen bewust te maken van de risico’s en gevolgen van een val. Mooie coup dat Clapton akkoord ging met deze campagne. Zoals bekend verloor hij in 1991 zijn 4-jarig zoontje Conor als gevolg van een val uit het raam van de 53e verdieping van het appartementengebouw. Ze speelden verstoppertje. Eric Clapton schreef zijn verdriet van zich af met ‘Tears in heaven.’ In het gevoelige spotje, gemaakt door reclamebureau Doom & Dickson, wordt ook naar dit ongeval verwezen.

”Het is niet de bedoeling alles te vergrendelen, zodat het saai en dof wordt en er niks meer mag,” laat woordvoerder Cees Meijer van de Stichting Consument en Veiligheid weten in de Volkskrant. ”Kinderen moeten kunnen vallen, zo ontdekken ze spelenderwijs wat ze wel en niet kunnen. Maar onze boodschap is: laat ze niet doodvallen.” Baby’s en jonge kinderen vallen bijna altijd op hun hoofd, dat is hun zwaarste lichaamsdeel. Dat is erg gevaarlijk, want het kan blijvend hoofd- en hersenletsel opleveren, waarschuwt Meijer.

Lees ook:Kick-off ‘Laat-je-ouders-niet-vallen’-campagne in NOS Journaal
Lees ook:Shit happens, maar is nieuwe vuurwerkcampagne daarom retegoed?
Lees ook:Thee schadelijk voor kinderen, roept Brandwonden Stichting
Lees ook:Vuurwerkcampagne op internet waarschuwt jeugd
Lees ook:Is engeltjesspotje van Axe heiligschennis? Alsjeblieft niet.

12 reacties op “‘Laat kind niet doodvallen’-spotje met Eric Clapton’s ‘Tears in Heaven’

  1. Tim van den Dries

    Ik gok dat er een kleine typefout is gemaakt..

    “Zoals bekend verloor hij in 1991 zijn ==>40<==-jarig zoontje Conor als”

      /   Beantwoorden  / 
  2. Redactie, Michael

    Nou en of. Dank, Tim, meteen gecorrigeerd.

      /   Beantwoorden  / 
  3. Redactie, Michael

    Dank! Heb je ook nog goed nieuws? ;-)
    Maar je hebt gelijk, zou de doodsteek kunnen zijn voor dit blog (en vele andere). Moet er nog maar even niet aan denken…

      /   Beantwoorden  / 
  4. iris

    Weet iedereen dat eigenlijk, van dat zoontje van Clapton? Want zo niet, dan gaat de ‘plot’ van het filmpje volgens mij volledig aan die onwetende kijkertjes voorbij…

      /   Beantwoorden  / 
    1. Ellen

      Mijn generatie (45+) weet dat zeker wel! En wat betreft die ‘plot’; persoonlijk vind ik die smakeloos. Vraag mij af wat Eric Clapton er zelf van vindt als hij het filmpje zou zien. Ik zap in ieder geval weg als het voorbij komt.

        /   Beantwoorden  / 
  5. Redactie, Michael

    Volgens mij nogal wat ouders (en grootouders) wel, gelukkig, en op hen is die commercial gericht.

      /   Beantwoorden  / 
  6. Ellen

    lees net op de website van de consument & veiligheid dat Eric Clapton zijn medewerking heeft verleend aan het spotje. I rest my case …

      /   Beantwoorden  / 
  7. Redactie, Michael

    @Ellen: stond ook in mijn stukje, hoor.

      /   Beantwoorden  / 
  8. Joachim

    Nadat ik deze spot heb gezien zap ik ‘m bij de vogende keer meteen door.
    Ik kreeg bij de eerste keer dat ik ‘m zag ook een misselijk gevoel en dacht: gadver.
    Natuurlijk is dat ook de bedoeling.
    Iemand proberen wakker te schudden door de (mogelijke) realiteit onder ogen te brengen
    Anders werkt het filmpje zogenaamd niet.
    Bij het horen van ‘Tears in heaven’ moet ik als zo velen meteen denken aan de ellende die Clapton ooit overkomen is. Nu ook bijna visueel dmv de spot van Consument en veiligheid
    Maar wil ik op deze manier wel gewaarschuwd worden?
    Waar ligt de grens?
    Ik vind dit filmpje onsmakelijk en ben bang dat hierdoor veel ouders ‘m doorzappen.
    Niemand heeft zin om deze nare boodschap op z’n eigen kinderen te projecteren.
    Men denkt eerder van ‘dat gebeurt mij niet’
    En laten we hopen (en voorkomen!!) van niet.
    Maar niet door middel van deze spot!
    We kennen de gevaren van spelende kinderen toch allemaal als ouder.
    Mochten er toch mensen zijn die uit dit filmpje veel lering moeten trekken, kunnen zij volgens mij maar beter voor de zekerheid hun kinderen met een helm op het hoofd, vastbinden op een stoel.

      /   Beantwoorden  / 
    1. Marijke

      Ik wilde de Reclamecodecommissie inschakelen voor de spot met Tears in Heaven, ben zelf ook een kind verloren weliswaar niet door zo’n ongeluk, maar toch.
      Ik kreeg toen de cd Tears in Heaven van een goede vriend en vond het troostrijk om er naar te luisteren, maar door deze reclame is dit gevoel weg. Ik vind het zeer jammer, dat Eric Clapton zijn medewerking heeft verleend. Ook ik zap weg omdat ik deze en trouwens ook de vorige nodeloos kwetsend vind en vond. Er kan ook op subtielere wijze gewaarschuwd worden, want ik denk dat veel mensen in mijn situatie, en dat zijn geen tientallen, maar veel meer, hun troost kwijt zijn.
      Resumerend slechte spot en nodeloos kwetsend.

        /   Beantwoorden  / 
  9. Tonny

    Ik vind het spotje wel heel goed, en ook heel erg nodig. zijn de mensen die het spotje niks vinden zich wel bewust van wat er allemaal met kinderen gebeurt? dat is zeker nog veel te veel, anders was dit spotje niet nodig geweest. en ja de waarheid is keihard.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.