Mars, Coca-Cola, Unilever e.a. werken mee aan anti-vetzuchtcampagne Britse overheid

Eat wel, move more and live longer. Tekenfilmfiguurtjes, YouTube, reclamecampagnes en voorlichting – de Labourregering haalt alles uit de kast, met steun van de voedsel- en colafabrikanten (!), om de zwaarlijvigheid (obesitas) van de Engelsen tegen te gaan, meldt Trouw. De door reclamebureau M&C Saatchi gemaakte campagne Change4Life, omvat bijgaand tekenfilmpje op televisie. Daarin schetst Aardman Animaties, makers van animatiehelden Wallace en Gromit, hoe de mens van actieve jager op voedsel veranderde in een luie pizza-eter in een leunstoel.  ”It talks about fat in the body rather than fat bodies and makes clear the link between fat and preventable illnesses.” zeggen ze zelf over de vooral op de ouders gerichte campagne. Opvallend afwezig: McDonald’s en Burger King. Goed nieuws: Unilever, PepsiCo, Coca-Cola, Mars, Kellogg’s en supermarktketens als Tesco en Asda brengen 200 miljoen pond (208 miljoen euro) in, tegen 75 miljoen pond van de overheid in de eerste drie jaar. De betrokkenheid van deze bedrijven is nodig, meent de regering, ”omdat zij met zij met hun marketing een grote invloed hebben op het eet- en snoepgedrag van de consument.”

PS Ook die bedrijven zit de opmars van obesitas -waaraan ze veel omzet te danken hebben- hoog. Dat is goed. Maar nog belangrijker dan deze campagne is natuurlijk dat zij hun marketing aanpassen, evenals veel producten. Die ”goeie” producten moeten ook betaalbaar zijn. Ook voor de minder kapitaalkrachtige consument, die … het meest gevoelig is voor obesitas.

Lees ook:De politiek wordt ‘bedankt’ in advertentie pelsdierfokkers
Lees ook:Google, McDonald’s en Coca-Cola populaire merken
Lees ook:Pizza Hut met eerste Britse YouTube-reclamechannel
Lees ook:Sponseromzet tv-programma’s bijna 30 pct gestegen in 2008
Lees ook:Grote landelijke reclame- en media-actie start tegen vliegtaks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.