Uitzending over Tony’s Chocolonely een commercial?

Het Commissariaat van de Media, de waakhond die omroepen houdt aan de regels voor sluikreclame, gaat vanavond goed kijken naar de KDvW-uitzending op Nederland 3 over Tony's Chocolonely, de eerste ‘'slaafvrije chocola.'' Volgens de Volkskrant zullen concurrerende chocoladefabrikanten de uitzending waarschijnlijk als één lange reclame-spot beschouwen nu de repen gewoon te koop liggen in de winkel. ‘'Dit is wel iets om in te duiken'', citeert het

dagblad een CvM-medewerker. ‘'We bekijken de serie pas na afloop.'' Het chocolademerk wordt geproduceerd in Belgie, waar eind 2005 de eerste repen van de band rolden. Nu liggen ze te koop bij de supers van Dirk en Jumbo, aldus de Volkskrant.

Achter het merk zit onderzoeksjournalist Teun van de Keuken van de tv-consumentenrubriek Keuringsdienst van Waarde. Vanavond begint een nieuwe reeks van de KvW, waarin we zien hoe het de ondernemer/journalist verging sinds de productie van zijn chocolade met een gouden wikkel, net als in de beroemde film Charlie & the Chocolate Factory

Producenten zoals Nestlé wilden niet meewerken, reden waarom Van de Keuken zich alleen op ondernemerspad begaf nadat hij had geconstateerd dat ‘'de cacaoproductie in Afrika voldoet aan de slavernijdefinities van de VN; er werd onbetaald, gedwongen gewerkt zonder dat de arbeiders weg mochten.'' Zo meldt het artikel.

(RVU/KDvW- uitzending om 20.30 uur op Nederland 3 vanavond)

 

Lees ook:Maker ‘slaafvrije’ Chocolonely beboet wegens ongeoorloofde reclame
Lees ook:Uitzendingen over Tony’s Chocolonely ‘ongeoorloofde reclame’?
Lees ook:Damn, gemist, Le Salon du Chocola met chocomodellen
Lees ook:‘Mad Men’ start weer bij de Vara vanaf 8 juni (Seizoen 2)
Lees ook:KLM wenst Gouden Loeki-finalisten succes in advertentie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.