Donorweek-spotje van tv na uitspraak Reclame Code Commissie

Het spotje van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport/VW&S over de Donorweek verdwijnt zo snel mogelijk van de televisie. ”Wij leggen ons neer bij de uitspraak van de Reclame Code Commissie, aldus een woordvoerster van het ministerie, zo melden diverse media. De RDonorweek verkeerslichteneclame Code Commissie oordeelde donderdag dat het spotje ‘nodeloos kwetsend‘ en ‘in strijd met de goede smaak‘ is. In de infomercial rent een triatleet onder zakkende spoorbomen door. Daartegen kwam vakbond FNV Spoor in het geweer. ‘Het is een levensbedreigende situatie die machinisten liever niet willen meemaken’, aldus vakbonds- bestuurder Roel Berghuis. Het spotje verdwijnt zo snel als mogelijk van de tv, aldus de woordvoerster

van het ministerie. Volgens de RCC gaat van de infomercial de suggestie uit dat het ‘risicovolle’ gedrag van de triatleet stoer is en een mens het uiterste uit zijn leven haalt als hij risico’s neemt. Bovendien zijn de getoonde beelden niet als fictieve situaties herkenbaar, meent de commissie. ‘Het zijn beelden die zowel bij machinisten als ook bij anderen een schokeffect teweeg brengen. Van de overheid had mogen worden verwacht dat zij met deze gevoelens rekening zou hebben gehouden.’

MvO: Dat dit spotje van buis moet verbaast me totaal niet, terecht natuurlijk. Wat me wel verbaast was de goedkeurende reactie van verantwoordelijk minister Schippers onmiddellijk toen de kritiek losbarstte. Wel een miskleun eigenlijk, niks voor haar. Of van haar adviseurs. Maar, zoals zo vaak, alle publiciteit rond die Donorweek-infomercial heeft weer veel extra aandacht opgeleverd. Nu moet-ie van de buis, maar bijna heel Nederland heeft ‘m al gezien – ook al handelde de Reclame Code Commissie snel deze keer. Conclusie: het verwoordelijke reclamebureau (welk, eigenlijk?) en/of het ministerie van VW&S hadden het ruwe verhaal vooraf even moeten toetsen bij de Reclame Code Commissie. Dat groene licht was niet gevolgd, dus ook toen er nog geen rel was ontstaan als gevolg waarvan de publieke druk voor een ban -zie ook de felle reacties op Reclamewereld- aanzienlijk toenam. Vermoed ik. Moet toch beter geregeld worden. Dit heeft toch weer iets van als het kalf verdronken is, enzovoorts. Wat het imago van de RCC geen goed doet. Want onze reclamewaakhond komt zo toch wat tandeloos over, als het even menens is.

PS Leuk/goed blog, Reclamewereld?

Lees ook:Reclamewaakhond wijst klachten tegen Nuon’s watersnoodspot af
Lees ook:Reclame Code Commissie buigt zich over ‘wateroverlastspot’ Nuon
Lees ook:SP weigert nee/ja-sticker te respecteren meldt Reclame Code Commissie
Lees ook:‘Spoorboom-spotje Donorweek was al weggegooid geld’
Lees ook:Ministerie VWS in beroep over uitspraak RCC inzake ‘te rooskleurige’ Zorg-campagne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.