SP weigert nee/ja-sticker te respecteren meldt Reclame Code Commissie

De SP negeert het systeem waarmee d.m.v. een brievenbussticker wordt aangegeven dat men geen reclame wenst, dus ook niet van een politieke partij die denkbeelden én het lidmaatschap aanprijst. Aldus de reclamewaakhond, de Reclame Code Commissie, die er vanochtend een ‘Alert’ over naar de media stuurde. Zie hier de uitspraak. De Socialistische Partij (SP) fractie Rotterdam heeft huis-aan-huis een folder verspreid waarin de politieke denkbeelden én het lidmaatschap van de SP worden aangeprezen. Hoewel de folder ongeadresseerd reclamedrukwerk betreft, heeft de SP de folder gedeponeerd in een brievenbus die was voorzien van een zogenaamde NEE/JA-sticker. Naar aanleiding van een klacht hierover heeft de Reclame Code Commissie geoordeeld dat de SP artikel 3.1 van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR) heeft overtreden. De (voorzitter van de ) Commissie heeft de SP al verschillende malen aanbevolen om niet meer op een dergelijke wijze ongeadresseerd (reclame)drukwerk te (doen) verspreiden. De SP blijft echter de bepaling betreffende NEE/JA-stickers, die ook door een politieke partij gerespecteerd dient te worden, overtreden. De Commissie is van oordeel dat de SP zich niet eigenmachtig kan onttrekken aan de Code VOR, die een weergave is van maatschappelijke opvattingen. Daarom wordt deze uitspraak onder de aandacht van een breed publiek gebracht.” Aldus het persbericht van de Reclame Code Commissie.

Link naar uitspraak

Lees ook:‘Socialistische Partij (SP) negeert weer Nee/Ja-sticker’
Lees ook:SP op vingers getikt vanwege ongevraagde ‘brievenbusreclame’
Lees ook:Reclame voor vliegtickets Vueling misleidend volgens RCC
Lees ook:Reclamecommissie vindt tv-spot Bol.com ‘misleidend’
Lees ook:Code Commissie: reclame Prosta Totaal misleidend

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.