Reclamewaakhond wijst klachten tegen Nuon’s watersnoodspot af

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft een klacht over een tv-spotje van Nuon over klimaatverandering afgewezen, meldt het ANP. In de reclame zijn beelden te zien van watersnoodrampen uit het verleden die weer zouden kunnen gebeuren als de huidige CO2-uitstoot doorgaat. Klagers vinden dat de consument misleid zouden kunnen worden over milieuaspecten van het aangeprezen CO2-reductieplan van Nuon. Ze zeggen dat de suggestie wordt gewekt dat er door de CO2-uitstoot en daardoor veroorzaakte klimaatverandering weer grootschalige overstromingen kunnen plaatsvinden. De RCC vindt het niet ondenkbeeldig dat er „opnieuw strijd tegen het water" moet worden geleverd en vindt de beelden passen in de context van de

reclameboodschap. Naar het oordeel van de commissie kunnen de beelden de toets der kritiek doorstaan omdat er bijvoorbeeld geen dode mensen of dieren worden getoond. Daardoor zijn de grenzen van de goede smaak en het fatsoen niet overschreden, aldus het ANP.

In de Nuon-commercial, van de hand van reclamebureau N=5, zijn beelden te zien van onder meer de watersnoodramp van 1953, gevallen van wateroverlast en mensen aan het strand.

Lees ook:Reclame Code Commissie buigt zich over ‘wateroverlastspot’ Nuon
Lees ook:Ondanks ruim 2000 klachten wijst Reclame Code Comm. alle klachten over ‘enge’ Sint-affiche en -trailer af
Lees ook:Reclame voor afslankproduct Nuvoryn ‘misleidend’ zegt Code Commissie
Lees ook:Ryanair rommelt weer met prijzen, reclamewaakhond blaft slechts
Lees ook:Reclame Wehkamp ‘misleidend’ – siteclaim nu aangepast

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.