Het nieuwe, ferme logo met slogan ‘Geen 16? Geen druppel’ is vanaf deze verplicht in tv- en bioscoopcommercials en op printuitingen voor alcoholische dranken. Dit logo vervangt het hiervoor geldende slappe zinnetje: ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’. Volgens de vereniging van grote reclamebureaus, de VEA, blijft de nu gebruikte slogan voor sterk alcoholhoudende dranken hetzelfde: ‘Geniet, maar drink met mate’. Het voeren van de nieuwe slogan/logo ‘Geen 16? Geen druppel’ is een verplichting die voortkomt uit de zelfregulering die de alcoholbranche zichzelf heeft opgelegd door middel van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken, aldus de bureau-organisatie. Er geldt een overgangstermijn van drie maanden voor commercials en zes maanden voor printreclame. Gedurende die periode zal het logo steeds vaker te zien zijn. De volledige tekst van art. 31 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken kun je hier vinden. PS In Engeland doen ze het anders, dan staat er onder elk spotje een verwijzing naar Drinkaware, een site over alcoholconsumptie. Zie voorbeeld Piano/Stella Artois hier eerder vandaag.
Lees ook:Klink: Nog onduidelijk of (alcohol) ‘buzzen’ vorm van reclame is
Lees ook:Nieuwe alcoholreclame TV/print: ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’.
Lees ook:Reclamewaakhond: shirtreclame Carlsberg mag niet
Lees ook:Reclamecode Alcoholhoudende dranken geldt ook voor digitale marketing en sociale media als Facebook en Twitter
Lees ook:MTV mag weer. Geen alcoholreclame op 6 ‘jongerenzenders’
Grappig dat zowel logo als lettertype sterk aan KPN doen denken… Misschien had de ontwerper ook een druppeltje teveel gedronken?
Verdraaid, ja, je hebt gelijk, Iris. Een nuchter voorbeeld: http://www.kpn.com/corporate/nl/pers/KPNLogo.htm, maar die druppels van ze heb ik ook gezien.