Prijsmisleiding: reclamewaakhond hapt naar vier reisorganisaties

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft het maar druk. Nu zijn de reisorganisaties Aer Lingus, Jet2com, SkyEurope en Ryanair teruggefloten wegens misleidende prijzen en overtre- ding van de Code Reisaanbie- dingen. Dat maakte de Consumentenbond dinsdag bekend, zo meldt het ANP. De bond diende deze klachten in omdat de maatschappijen op internet reizen aanboden die in werkelijkheid door bijkomende kosten veel duurder uitvallen. De klant kwam er pas tijdens het boeken achter dat de werkelijke prijs hoger lag. Volgensde RCC moeten reisaanbieders niet alleen in gidsen en in winkels de inclusiefprijzen vermelden, maar ook op internet. De commissie adviseert de reisorganisaties de aanbiedingen op hun websites met 'uitgeklede' prijzen te staken. De Consumentenbond houdt de komende maanden in de gaten in hoeverre dat gebeurt. Overigens kunnen de vier reisorganisaties nog beroep aantekenen.

Binnenkort buigt de Reclame Code Commissie zich ook nog over twee soortgelijke klachten die de bond heeft ingediend tegen Transavia.com en Wizzair. Aldus het ANP.

De Code Reisaanbiedingen, die begin april in werking trad, houdt in dat reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen in hun advertenties en reisaanbiedingen alle bekende onvermijdbare toeslagen (zoals veiligheidsheffing, brandstoftoeslag, luchthavenbelasting) moeten opnemen. Daarnaast moet de code een einde maken aan lokkertjes voor mooie reizen tegen lage prijzen, die in de praktijk niet te boeken zijn.

 

Lees ook:Reclamewaakhond RCC: Ryanair en Zonplan ‘misleiden klanten’
Lees ook:Transavia ‘fout in met reclame 1 euro-actie’
Lees ook:World Ticket Center in de fout met reiskostenmelding
Lees ook:KLM begint met campagne voor all-in vliegprijzen
Lees ook:Waakhond: reclame Transavia.com strijdig met reclamecode

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.