Sponsoring: reclamewaakhond berispt Lilly-farma

De Codecommissie Geneesmiddelen Reclame (CGR) heeft farmaceut Eli Lilly op de vingers getikt. Volgens de CGR heeft Lilly een 'wetenschappelijke' videoconferentie voor psychiaters gesponsord die in strijd is met de gedragscode voor geneesmiddelenreclame, meldt het ANP. Tijdens de conferentie werd consistent op subtiele wijze gestuurd in de richting van medicijnen van Lilly, stelde de commissie. Aanleiding voor de uitspraak was een klacht van

een Nijmeegse psychiater. Hij noemde de videoconferentie ,,een werkelijk schandelijk reclameprogramma''. De klacht leverde de farmaceut een formele berisping op.

De CGR is opgericht door acht bij de geneesmiddelenvoorziening betrokken partijen en is belast met de opzet en uitvoering van zelfregulering op het gebied van geneesmiddelenreclame. Hierbij staat de Gedragscode geneesmiddelenreclame centraal. Naast het verstrekken van informatie over de CGR en geneesmiddelenreclame kan de CGR klachten over reclame voor geneesmiddelen behandelen. Daarnaast kan men een eigen voorgenomen handeling ter beoordeling voorleggen aan de Codecommissie van de CGR.

Lees ook:Veel verboden publieksreclame voor geneesmiddelen op internet
Lees ook:Zelfregulering medicijnreclame rammelt, zeggen onderzoekers
Lees ook:Wijzigingen toezicht op geneesmiddelen- en emailreclame
Lees ook:Ryanair rommelt weer met prijzen, reclamewaakhond blaft slechts
Lees ook:Adverteerders houden zich te weinig aan regels voor verantwoord reclame maken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.