Zelfregulering medicijnreclame rammelt, zeggen onderzoekers

Je hoort het al zolang, goed dat het eens is onderzocht. Overheid, doe er wat mee. ,,Je ziet bijvoorbeeld dat na- en bijscholing die de farmaceutische industrie verzorgt, gericht is op bepaalde middelen'', zegt onderzoeker Roland Friele. ,,Dat is dus niet per definitie in het belang van de patiënt maar in het belang van de industrie.'' De zelfregulering van de reclame voor geneesmiddelen werkt, maar niet goed genoeg. Voor handhaving van de normen moet de Inspectie voor de Gezondheidszorg actiever en effectiever toezicht houden, stellen onderzoekers volgens het ANP. Volgens het reclamebesluit geneesmiddelen mogen fabrikanten de werking van hun medicijnen niet overdrijven. Alleen bij beter toezicht zouden patiënten er zeker van zijn dat de dokter beslissingen neemt die voor hen het beste zijn. Dat concluderen het Nederlands Instituut voor onderzoek van gezondheidszorg/NIVEL, de faculteit der rechtsgeleerdheid en het Instituut voor Informatierecht van de Universiteit van Amsterdam in een evaluatie.

Minister Ab Klink (Volksgezondheid) heeft de studie naar de Tweede
Kamer gestuurd en zegde toe binnen twee maanden zijn standpunt te
bepalen. De belangen van de industrie om zoveel mogelijk geneesmiddelen
af te zetten, staan soms haaks op die van de patiënt. Desondanks kan
het systeem van zelfregulering heel goed werken, stellen de
onderzoekers.  

Door de verscheidenheid aan marketingmiddelen die de
farmaceutische industrie inzet, is reclame voor medische
beroepsbeoefenaren soms lastig als zodanig herkenbaar. Volgens de
onderzoekers moet meer aandacht worden besteed aan de beïnvloeding van
medische opinieleiders, die onder meer een rol spelen bij het opstellen
van richtlijnen, en aan de invloed van de farmaceutische industrie op
de na- en bijscholing.

De onderzoekers vinden dat er meer
aandacht moet zijn voor zogeheten symptoomreclame, meldt het ANP. Dat zijn campagnes
waarin symptomen of bepaalde klachten centraal staan, zonder dat een
specifiek geneesmiddel wordt genoemd (weet u nog, voetschimmel?). De Stichting Code Geneesmiddelen
Reclame en de Keuringsraad ziet die uitingsvorm niet als reclame, maar
hij blijkt toch een effectieve manier om geneesmiddelen aan de man te
brengen.

Lees ook:Via tv-spots aangeprate ‘hypeziektes’ aan de kaak gesteld bij TrosRadar
Lees ook:Recordboetes voor farmaceuten wegens ongeoorloofde reclame
Lees ook:QPS biedt tot €3300 voor farma onderzoek proefkonijnen
Lees ook:Veel verboden publieksreclame voor geneesmiddelen op internet
Lees ook:Sponsoring: reclamewaakhond berispt Lilly-farma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.