Adverteerders houden zich te weinig aan regels voor verantwoord reclame maken

Adverteerders blijken zich (nog) ‘relatief te weinig’ rekening te houden met de codes/regels waaraan verantwoord reclame maken dient te voldoen. ”Zo wordt bijvoorbeeld een digitale reclameboodschap sneller ontwikkeld en geopenbaard dan een tv-comm ercial, waardoor er niet altijd genoeg aandacht is voor de regels,” blijkt uit een onderzoek van bureau Trendbox, uitgevoerd door Reclame Code Commissie ter gelegenheid van haar 50-jarig jubileum. ” De consument is zich niet altijd bewust dat de ingezette digitale marketingtechnieken reclame-uitingen zijn. Zo werd een twitter campagne waarin een bekende acteur zich (betaald) positief uitlaat over een sport merk door 18% consumenten herkend als reclame-uiting,” aldus het persbericht van vandaag. De Stichting Reclame Code zegt aan de slag te gaan met het Trendbox onderzoek. ”De eerste stappen hiertoe zijn al gezet; later dit jaar komt de SRC met een awareness campagne voor het adverterend bedrijfsleven. Ook zal SRC een expert groep oprichten om de vraag uit te werken ‘Hoe het systeem van zelfregulering in reclame er uit zou zien, wanneer het in deze tijd werd opgericht’.” Aldus het bericht.

Ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van de Reclame Code Commissie bracht de Stichting Reclame Code (SRC) alle buitenlandse Reclame Code Commissies e n het (inter)nationale en adverterend bedrijfsleven verenigd in European Advertising Standards Alliance (EASA) te Brussel afgelopen week in een summit bijeen om te bespreken hoe verantwoord reclame maken door middel van zelfregulering, ook in het digitale tijdperk, kan worden gewaarborgd. Aan de orde kwamen de verdere internationalisering, de positie van de consument, veel nieuwe grote spelers zoals Google, Facebook, Twitter, etc. en de invloed daarvan op het huidige systeem van zelfregulering.

Ter voorbereiding op de summit heeft de SRC door Trendbox een onderzoek laten doen naar de visie van het Nederlandse adverterend bedrijfsleven op de zelfregulering in reclame en onder Nederlandse consumenten met name naar de herkenbaarheid van nieuwe digitale marketingtechnieken.  Het onderzoek leverde de twee al genoemde conclusies op. Maar ook deze, blijkt uit het persbericht:  ”De afgelopen 50 jaar is de zelfregulering en de rol van de Reclame Code Commissie effectief gebleken en maatschappelijk geaccepteerd en ook in de toekomst ligt een belangrijke rol voor zelfregulering en de Reclame Code Commissie.”

Lees ook:Effect sociale media op zelfregulering onderzocht door jubilerende St. Reclame Code
Lees ook:‘Hoe duidelijk moet het zijn?’-campagne Reclame Code gericht op adverterend bedrijfsleven
Lees ook:Code Postfilter (wat? lees bericht) per 1-1-2011 in werking
Lees ook:Code Commissie: reclame Prosta Totaal misleidend
Lees ook:ReclameWijzer leert ‘bewust’ omgaan met reclame richting jeugd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.