Filmpje van Hertog Jan wint prijs Pre-roll van het Jaar 2012

De nationale verkiezing van de  Pre-roll van het Jaar 2012 is gewonnen door Hertog Jan’s Uit liefde voor bier. De competitie is een initiatief van online videomaker Videostrip en werd voor de derde keer georganiseerd. Een pre-roll is dat soms interactieve spotje, dat soms, bij voorbeeld op YouTube, vooraf gaat aan filmpjes (en door ‘het publiek’ niet zelden als irritant wordt ervaren). Liefst 70 campagnes werden ingestuurd, waaruit een voorselectie van 20 rolde. Daaruit selecteerde een onafhankelijke vakjury een shortlist van zes die online werd voorgelegd aan de marketing- en mediabranche. Van de rond 5.000 stemmers koos 52% Hertog Jan als winnaar (zie filmpje). De overige vijf op

de shortlist waren pre-roll-spotjes van Stop Aids Now, Doodslag, The Dark Night Rises, Gliss Kur en Vodafone Spring Promo (zie ze hier). ”Opvallend was dat het bij vijf van de zes pre-rolls om een interactieve uiting ging, een ontwikkeling die aangeeft dat de interactieve pre-roll aan terrein wint,” meldt het persbericht van Videostrip, dat zelf verantwoordelijk was voor het interactieve component van de winnende pre-roll. Pickle Factory deed de creatie en Universal was het mediabureau.

Winnend adverteerder David Sempels, Marketing Director Specialities, AB Inbev Benelux & France. “Hertog Jan wil haar liefde voor bier op een toegankelijke wijze met bierliefhebbers delen. De mogelijkheid om bij het zien van de spot met een klik in de (brouwerij)wereld van Hertog Jan te duiken, past dan ook perfect binnen de communicatiestrategie van Hertog Jan.”

General manager Harm Schweigman van verkiezingsorganisator Videostrip voegt hier aan toe in het persbericht: “De jury had echt iets te kiezen dit jaar. De longlist bestond uit een groot aantal interactieve pre-rolls. Het lijkt er op dat adverteerders en creatieve bureaus eindelijk de mogelijkheden van interactieve video gaan ontdekken. Interactie wordt overigens niet alleen door de jury gewaardeerd: ook de gebruiker weet dit naar waarde in te schatten. Dat blijkt onder andere uit een ‘time earned’ van twintig seconden per gebruiker.”

[PS]

Lees ook:Mentos Gum Breeze wint Pre-roll van het Jaar-verkiezing 2011
Lees ook:2015: online reclamebudget adverteerders 24% totale uitgaven
Lees ook:Spotje Sportlife Vibe winnaar 1ste Preroll-verkiezing 2010
Lees ook:De 15 reclamebureaus op longlist New Kids on the Block-competitie SAN
Lees ook:Verplicht reclamekijken door nieuw patent Microsoft

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.