Los van de Gouden Loeki-verkiezing gisteravond (KLIK HIER om te zien) was er nog eentje, als onderdeel van het reclame-evenement in prime time op Nederland 1. Een kleine verkiezing, maar ook interessante. Een vakjury van Nederlandse reclame-specialisten, waarin ik het genoegen had om in te mogen zitten, moest van een lange lijst ”de beste” internationale commercials van de laatste 15 jaar kiezen. Dat was omdat de Gouden Loeki-verkiezing haar 15e aflevering beleefde. Een flinke klus met veel discussies. Er rolde een top-5 uit, die deels werd vertoond (vreemd genoeg werden de merken ”afgeplakt”). Bij deze competitie was de nummer 1 er niet eentje om te lachen, zoals bij de Gouden Loeki. De winnaar werd de ontroerende commercial voor het oude rode lampje van IKEA (bijgaand), met als tweede Wassup van biermerk Budweiser, nr 3 Dove Evolution (campaign for real beauty), 4. Musical chairs van Nike (let hier ook op de muziek) en 5. Black Currant Tango, over een Engelse vruchtendrankje. Allemaal briljant reclamefilmpjes, check ‘m all out.
Lees ook:Stemmen kan voor Gouden Loeki’s 3 november nominaties
Lees ook:Stemmen kan weer voor Gouden Loeki: maart-nominaties
Lees ook:Stemmen op eerste nominaties STER/Gouden Loeki 2012
Lees ook:Gouden Loeki: kiezen uit 10 spotjes voor maart-nominaties
Lees ook:Gouden Loeki 2011: kiezen uit 10 spots voor januari-nominatie
Site Spotlighteffect laat niet alleen de top-5 van het lijstje zien, zoals ik gedaan heb hierboven, maar ook de overige 10 op de longlist van 15. Goed gedaan van die site, want die zijn ook alleszins het bekijken waard: http://www.spotlighteffect.nl/marketing/ad-monday-de-beste-15-commercials-ooit/#comments