Volkskrant magazine wil aandacht adverteerders trekken met serie door reclamebureaus gemaakte nepadvertenties

VK magazine neppersWat een slim idee! In Volkskrant magazine van komende zaterdag 8 mei staan niet de gebruikelijke eigen advertenties (voor een box met negen albums van Bob Dylan uit eigen webwinkel enzovoorts), maar neppers om zo de aandacht van adverteerders te trekken. Meldt journalistieksite VillaMedia. Of eigenlijk: met door reclamebureaus bijna gratis gemaakte advertenties (al worden de makers niet genoemd geloof ik). ”De actie komt voort uit frustratie en verwondering bij de redactie over het wegblijven van adverteerders.” Beeldredacteur Theo Audenaerd van Volkskrant magazine:  ”Naar mijn idee laten adverteerders voortdurend de kans liggen om wekelijks een kapitaalkrachtige, hoogopgeleide doelgroep te bereiken.” Chef magazine José Rozenbroek wil met een glimlach de adverteerders eenmalig aanspreken. ‘We willen ze er vrolijk op wijzen van: hallo, we hebben 900.000 lezers, waarvan 75 procent het blad van kaft tot kaft uitleest. Waar nu onze eigen reclame staat, hadden jullie kunnen adverteren.’ De nepadvertenties zijn gemaakt door gerenommeerde reclamebureaus. ‘Ze zeiden allemaal enthousiast ja! Voor het maken kregen ze een fooi, 150 euro. Geld speelde dus geen rol’, vertelt Audenaerd.Zo maakte designbureau Koeweiden Postma, genomineerd voor de European Design Award, bijgaande grote nepannonce over een tripje naar IJsland. ‘We wilden graag meedoen. We vonden het erg leuk dat de Volkskrant op deze manier hun vrije ruimte als etalage inzet. Er waren weinig regels en de kans om in een blad te staan dat zo goed wordt gelezen laten we niet aan ons voorbijgaan’, aldus Fieke van Woekom van Koeweiden Postma.

De nepreclames richten zich niet op producten maar op marktsegmenten, aldus VillaMedia. ‘Onze juridische afdeling heeft ons al uitgelegd dat we anders keihard tegen het merkrecht aanlopen’, vervolgt Audenaard. Zo worden de markten voor schoenen, reizen, drank en roken aangesproken.

Ik denk dat de bureaus in de rij stonden om mee te mogen doen. Nogmaals: wat een goed idee. PS Ook ik mag dat magazine graag -waarom vind ik er eigenlijk niets over op de Volkskrantsite?- en lees inderdaad de meeste verhalen en rubrieken. Dus ook ik hoop voor meer advertenties; de attentiewaarde is er. Zou het uiterst vervelend vinden als het magazine wegens gebrek eraan zou worden opgeheven.

Lees ook:‘VROUW verslaat Margriet, die Libelle krijgen we nog wel…’
Lees ook:Adidas, IKEA en nog 28 andere prachtige advertentiespreads
Lees ook:Reclametrucs verklaard in Quest Magazine meldt reclame-uiting
Lees ook:Amsterdam wordt ’ingepakt’ met Willem-Alexander logo
Lees ook:Neem geregeld een bloemetje in thuis van Bloomon adviseert advertentie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.