”Heeft wellicht iets te maken met het feit dat de programmaleider van SBS, Tina Nijkamp een relatie heeft met de programmaleider van Max, Jasper v/d Schalie. Dat zou sympatiebevorderend kunnen werken. Verder zie ik eigenlijk geen enkele reden waarom een commerciële een publieke zou helpen.” Schreef ene Lars cynisch op Medianed over de opmerkelijke geste van SBS, dat vanaf deze week gratis 60 ledenwerfspots van Omroep Max uitzendt op SBS 6 en Net 5. SBS vindt Max “bij uitstek het voorbeeld van een publieke omroep die een toegevoegde waarde is voor het pluriforme bestel”. “Zij bedient een belangrijke en groter wordende kijkersgroep die niet tot de kerndoelgroep van de drie SBS-zenders behoort”, aldus SBS-directeur Eric van Stade. “Met dit gebaar hopen we Omroep Max te kunnen helpen voort te bestaan, zodat ook de oudere kijkers kunnen blijven genieten van televisieprogramma’s die aansluiten bij hun interesses en belevingswereld.”
Jan Slagter, directeur van omroep MAX, is blij met het ‘cadeau’ van SBS. “We zijn een kleine omroep en hebben geen eigen vermogen, in tegenstelling tot de A-omroepen, om een dure ledenwerfcampagne op poten te zetten. Wij hebben nu nog een paar duizend leden nodig om de grens van 150.000 leden te halen. De ledenwerfspots die vanaf maandag bij SBS6 en Net5 te zien zijn, zullen er zeker toe bijdragen dat we die 150.000 leden gaan halen. Het is een heel mooi gebaar van Eric van Stade, hiermee zegt hij dat ook hij van mening is dat MAX moet blijven bestaan. Misschien belt RTL vandaag wel en krijgen we van hen ook gratis reclamezendtijd aangeboden.“
Lees ook:VPRO weer op zoek naar nieuwe leden (steun die omroep!)
Lees ook:Dekker tegen programma-onderbrekende reclame op Publieke Omroep
Lees ook:Jakhalzen dreigen met zwart scherm in wervingsspot Vara
Lees ook:Kamervragen VVD over eigen tv-reclame van Publieke Omroep
Lees ook:Campagne Omroep WNL voor ‘beter Nederland’ betaald met ledeninkomsten