NIX18-campagne tegen roken en drinken onder 18 van start

Heel Nederland is het er over eens: onder de 18 moet je gewoon niet roken en drinken. Dus hebben we met z’n allen een afspraak gemaakt: de afspraak van NIX. Niet roken, niet drinken onder de 18. Staatssecretaris  Van Rijn (VWS) en Ronald Koeman, die van de rode kool van Hak, haha, hebben de door Roorda Reclame gemaakte NIX18-campagne afgetrapt in het Feyenoordstadion. Wat moet er gestoeid zijn over die campagne-naam. Confusing. Niks 18? Yes 18. Ik bedoel maar. Rapper Brownie Dutch,

psycholoog Reint Jan Renes, Quinty Trustfull, ‘veelmoeder’ Samantha Baumgard en Ronald Koeman vertellen op hier hun verhaal over niet roken en niet drinken voor je achttiende. De verhalen dienen als inspiratie voor jongeren én hun ouders om hiermee om te gaan. De campagne is een initiatief van het Ministerie van VWS en wordt ondersteund door diverse partners waaronder het Trimbos-instituut, NOC*NSF, Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, KWF Kankerbestrijding, Koninklijke Horeca Nederland en het Longfonds. Bijgaand twee van de sfeerspotjes, met een heldere boodschap.

In Sp!ts vandaag reageren kinderen van rond de 16 sceptische over de campagne NIX18. ”Is dit niet al de zoveelste poging om ons duidelijk te maken dat alcohol slecht is? Ik denk niet dat deze campagne het verschil zal maken,” klinkt het onder jongeren. ”Het is inmiddels wel bekend dat alcohol je hersenencellen aantast. Maar bij het koppen van een bal gaan die cellen ook kapot, hoor.”

Kinderen blijken echter niet de voornaamste doelgroep van de campagne te zijn. NIX18 probeert hoofdzakelijk de opvoeders te bereiken. Initiatiefnemer Peter van Vendeloo in dat dagblad vandaag: „Veel ouders zijn tegen alcoholconsumptie op jonge leeftijd. Toch staan zij het toe, omdat het vanaf 16 jaar wettelijk is toegestaan. Zij zullen nu moeten bijdragen aan een verschuiving van die leeftijd.”

PS Goed blog, Reclamewereld?

Lees ook:Heineken spreekt ouders aan over ‘alcohol onder de 16′
Lees ook:‘Anti-alcoholcampagnes ook voor ouders’ – Gezondheidsinstituut
Lees ook:Jeugd met smoes-spotje gewezen op ID-plicht voor alcohol
Lees ook:Nieuwe alcoholreclame TV/print: ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’.
Lees ook:Samen op weg naar een rookvrije generatie is doelstelling campagne

4 reacties op “NIX18-campagne tegen roken en drinken onder 18 van start

  1. Bert

    Nix is de afspraak.
    Ten eerst ontstaat een afspraak doordat de ene iets zegt tegen een ander en bevestigend beantwoord met ja daar ben ik het mee eens en houdt me daar aan.
    Deze afspraak is eenzijdig door de strot geduwd en heeft dus niets met een afspraak te maken.
    Daarbij is het jammer dat het niet nix is, maar niks en nog beter niets is de afspraak.
    Daarbij is het in kroegen niet te controleren, dit blijft tot de tap, maar wat achterin gebeurd is toch niet te overzien. Gescheiden gedeeltes zitten jongeren niet op te wachten en is ondoenlijk net als het niet roken om daarvoor gescheiden ruimtes te maken in kleine kroegen.
    Een afspraak van Jan …

      /   Beantwoorden  / 
    1. Martijn

      pieperd

        /   Beantwoorden  / 
  2. Bert

    Om 23 uur adverteren op Radio 1 (55+) doet het ergste vrezen. Wat een waste ! Bert Blanken

      /   Beantwoorden  / 
    1. Peter

      Ach wat een onzin, Bert Blanken. De campagne richt zich op heel Nederland: ook op de ouders, verzorgers, opa’s en oma’s, noem maar op, van kinderen onder de 18. Nix waste dus, prima mediainzet! Grt, Peter

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.